Основні сучасні комунікативні методики спілкування і навчання глухих та слабочуючих дітей грунтуються на розвитку слухових, мовних і мовленнєвих навичок шляхом щонайбільшого використання залишкового слуху. Основою цих методик є постійне звукопідсилення за допомогою слухових апаратів та ФМ-систем. При цьому для визначення можливостей слухового сприймання необхідна рання слухова стимуляція. Велику роль у цій справі відіграють слухові апарати. Основи успішного навчання - це слухові апарати, які мають компенсувати будь-яку втрату слуху, професійна робота аудіологів, котрі повинні грамотно провести слухопротезування та методики навчання. В більшості випадків обов'язковим є бінауральне слухопротезування, що набагато покращує розбірливість мовлення. Діти з середніми та важкими втратами слуху, що мають аудіограму низхідного вигляду, потребують слухового апарату з достатнім підсиленням на середніх та високих частотах, щоб якнайкраще чути мовний сигнал. Це, так званий, традиційний підхід у доборі слухових апаратів. Однак, залежно від вигляду аудіограми, існує й інший підхід. Якщо на окремих ділянках внутрішнього вуха є ушкодження, які не дозволяють повністю використовувати весь частотний діапазон мовного сигналу, то його підсилення на цих частотах може навіть викликати більше спотворення в слуховій системі. В таких випадках слуховий апарат слід настроїти так, щоб виділити ділянку низьких та середніх частот, тобто основним є якнайповніше використання того діапазону слуху, що зберігся, а це, як правило, низькочастотний відрізок аудіограми. Для дітей з такими вадами слуху потрібні слухові апарати з розширеним низькочастотним діапазоном, з підвищеним низькочастотним підсиленням і рівнем вихідного тиску та обов'язково з системою компресії, котра зберігає динаміку мовного сигналу. З використанням такого підсилення діти з важкими та глибокими втратами слуху часто здатні вилучити мовну інформацію з низькочастотного діапазону. Останнім часом, коли нові прогресивні технології було впроваджено в розробки та виготовлення слухових апаратів, можливості компенсації втрати слуху значно розширилися. Наш досвід у слухопротезуванні дітей нелінійними автоматичними багатоканальними слуховими апаратами свідчить про переваги саме таких апаратів. Діти з порушеннями слуху, що мають, можливо, тільки половину слухового діапазону, можуть оцінити переваги нелінійних слухових апаратів, які відразу та безперервно змінюють усі параметри, пристосовуючи їх до зміни вхідного сигналу, розподіляючи тихі та гучні звуки відповідно до динамічного діапазону залишкового слуху. Нелінійне підсилення може захистити дитину від раптових гучних звуків. Багатоканальне підсилення дозволяє провадити обробку важливих, але тихих високочастотних мовних сигналів незалежно від обробки гучних низькочастотних звуків. Технологія обробки цих сигналів дедалі покращується, щоб забезпечити найвищий рівень розбірливості мовлення, допомагаючи дитині у складних мовних ситуаціях, приміром, у класі або під час гри з друзями. Для дітей, які несвідомо регулюють гучність слухового апарату, виставляючи її на максимум, прекрасним рішенням буде автоматичний слуховий апарат. Він, безсумнівно, забезпечує найкраще сприйняття звуків. Цей апарат не потребує регулювання вихідного рівня та неоперативних регуляторів, бо відразу адаптується до відповідних змін у звуковому оточенні. Батьки та педагоги можуть бути певними, що їхні діти чутимуть мову необхідного їм рівня та частотного складу. Зараз ми пропонуємо останню розробку Оticon - потужний цифровий слуховий апарат Digiocus Compact Power. Він забезпечує чітке звучання для компенсації широкого діапазону втрат слуху - аж до 100 дБ. У цій моделі зручність автоматичного апарату поєднана з можливістю додаткового регулювання гучності. Для компенсації втрат слуху більше 75 дБ цей апарат, на відміну від схожих моделей інших фірм-розробників, працює й далі в нелінійному режимі за розширеним принципом адаптивного регулювання мови, що веде до кращої розбірливості мовлення. Слід звернути увагу також на найновіші серії цифроаналогових апаратів з цифровою настройкою Swift та Ergo. Саме цифрова настройка дає змогу формувати характеристику таких слухових апаратів відповідно до індивідуального зниження слуху, що в решті решт повніше компенсує втрату слуху, а це, в свою чергу, робить зрозумілішою мову оточення. Слухові апарати цих серій розраховані на компенсацію втрат слуху від слабкої до важкої, а в деяких випадках - глибокої. Крім того, ці апарати належать до сегменту ринку недорогих слухових апаратів, включно з моделями від глибококанальних до завушних. Пошуки найефективніших шляхів розвитку усного мовлення глухих дітей почались, як відомо, з появою сурдопедагогіки. Однак ця проблема лишається актуальною й сьогодні. В нашій країні та за кордоном триває обговорення теоретичних та методичних питань розвитку словесного мовлення глухих. Не підлягає сумніву важлива роль усного мовлення в пізнавальному та соціально-емоційному розвитку глухої дитини. Тому в нашому Центрі цього року створено новий підрозділ - слухомовної роботи. Цей відділ обладнано найсучаснішим устаткуванням для розвитку слуху та мовлення не тільки слабочуючих, а й глухих дітей. Іде розробка методик з урахуванням найкращого досвіду вітчизняних та закордонних колег, зокрема - науковців з університету штату Альберта (Канада). Тож, Центрові слухової реабілітації "Аврора” є що запропонувати, щоб надати дітям практично з будь-якою втратою слуху змогу чути, і тим покращити іх навчання.
Радченко О.І., генеральний директор Центру слухової реабілітації "Аврора”(Перша Всеукраїнська конференція з питань навчання глухих в Україні, 09-10.VI.2000)
|