Перебудова соціального життя і економічної діяльності України тягне за собою зміну завдань навчання в освітніх закладах компенсуючого типу. Ще в більшій ступені потребує посиленої уваги підготовка дітей з вадами слуху до школи. Як стверджують автори Б.Г.Ананьєв, В.І.Бондар, Т.А.Власова, Л.С.Виготський, В.М.Синьов, М.Д.Ярмаченко, корекційний процес не забезпечує кожній дитині з вадами слуху адекватно її дефекту психолого-медико-педагогічної допомоги. Проблема підготовки глухих і слабочуючих дітей залежить від виявлення в них максимально потенційних можливостей до навчання і застосовування інноваційних технологій навчання і виховання на ранніх етапах онтогенезу.
Зміна соціального порядку, який відбувається в Україні, має суттєвий вплив на їх освіту. Вони передбачають формування принципово іншого ставлення суспільства до нечуючих. Поступово ламаються застарілі стереотипи стосовно їх можливостей розвитку, місця в суспільстві, усуваються упередження у вирішенні питання інтеграції осіб з вадами слуху в чуюче суспільство. Вибір єдиного стандарту освіти при варіативності організаційних форм і методів навчання, створення взаємодоповнюючих і взаємопроникних структур загальноосвітніх і спеціальних закладів, переосмислення системи заходів корекційного впливу сприяють покращенню соціалізації їх в суспільство, ефективній інтеграції і адаптації до умов навколишнього життя.
Сучасні педагоги працюють в умовах реформування системи і змісту освіти, застосування інноваційних технологій, форм і методів навчання дітей з порушенням слухової функції.
Одне з основних завдань навчання дітей дошкільного віку полягає в забезпеченні інтенсифікації засвоєння ними програмного матеріалу, їх всебічного розвитку. Науковцями, які працюють в галузі сурдопедагогіки, сурдопсихології і сурдотехніки, розроблено новітні технології навчання, які орієнтовані на формування повноцінної інтелектуальної сфери глухої дитини, на попередження виникнення негативних проявів у її психічному розвитку внаслідок порушень слуху, на компенсацію і корекцію тих відхилень у становленні особистості, які спричинені порушенням слухової функції.
Діти, які народилися в XXI ст., мають можливість бути протезованими ефективними слуховими апаратами, які забезпечують високу якість слухового сприймання і розвитку мовлення. Набула широкого застосування і операція з кохлеарної імплантації, яка дає можливість ефективно реабілітуватися малюкам із важким ступенем ураження слуху. Новітні технології застосовуються і в сучасній діагностиці уражень слуху, яка тривалий час на Заході (Польща, Нідерланди) проводиться ще в натальному періоді розвитку дитини і є державною соціальною програмою (Матеріали Українсько-Голландської програми “Матра” з питань інтеграції дітей з порушеннями слуху).
Працівниками науковцями НВП “ВАБОС” розроблено новітні технології формування та розвитку мовлення, сприймання у дітей з порушеннями слуху. Комп'ютерний слухомовний комплекс “Поліфонатор” знайшов застосування в багатьох школах компенсуючого типу. Завдання, пов'язані із розвитком психічних процесів, формування і автоматизації звуковимови забезпечують стійкий інтерес маленьких користувачів до цієї програми. На часі їх запровадження в дошкільні заклади компенсуючого типу. Стихійно працюють над комп'ютерним забезпеченням освітнього процесу педагоги інформатики багатьох шкіл України. Ними розроблено авторські програми із оволодіння дітьми іноземною мовою (І.Кобель, Львівська школа-інтернат ім.Марії Покрови), з розвитку слухового сприймання і ритму (В.Романишин, Кам'янець-Подільський багатопрофільний реабілітаційний центр).
Нещодавно ІП-центрами обласних міст України була започаткована програма дистанційного навчання нечуючих “Подолання освітньої ізоляції осіб з вадами слуху”, яка продемонструвала усі переваги електронного методу навчання з розвитку комунікативних здібностей нечуючих, вдосконаленню їх особистісних характеристик, урізноманітненню шляхів здобуття освіти.
Запровадження інноваційних технологій неможливе без підготовки кваліфікованого педагога - новатора, який, сповідуючи найкращі ідеї гуманістичного напрямку освіти, був би готовий до апробації новітніх шляхів і методів навчання.
Провідні вчені Росії, Білорусії пропонують різноманітні новітні технології проведення навчально-виховної роботи з дітьми з вадами слуху. Досвід застосування “чистого усного методу” Е.І.Леонгард, “білінгвістичного методу” Г.Л.Зайцевої сприяє диференційованому підбору методу навчання, враховуючи особистісні характеристики кожної дитини зокрема. Проводяться дослідження, спрямовані на оптимізацію процесу підготовки та перепідготовки кадрів для впровадження нових інформаційних технологій в мережу закладів освіти. Комп'ютерно опосередковані технології освіти покращують перспективи соціальної адаптації інвалідів. З їх допомогою можлива побудова нових, недоступних досі шляхів навчання, корекції. Застосування новітніх технологій навчання є одним із перспективних векторів формування фахової культури педагогів, над яким працюють ВНЗ, що готують спеціалістів напрямку “Дефектологія”.
Малиновий Л.М., викладач педагогічного коледжу Львівського національного університету ім.Івана Франка (ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція "Освіта та виховання нечуючих на сучасному етапі”, 7-8.Х.2005, м.Київ)
|