12 грудня 2014 року в Інституті спеціальної педагогіки НАПН України відбувався Всеукраїнський науково-методичний семінар “Традиційні та інноваційні технології викладання жестової мови”.
В роботі семінару взяли участь понад 60 фахівців з різних областей України: керівники спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей глухих та зі зниженим слухом; вчителі жестової мови; перекладачі жестової мови; представники громадських організацій, зокрема Українського товариства глухих та Об’єднання нечуючих педагогів.
Під час проведення пленарного засідання особливий інтерес учасників семінару викликав виступ представника Міністерства освіти і науки України - Лабайчук Галини Федорівни про новації у нормативно-правовому забезпеченні й перспективні зміни у вітчизняній системі спеціальної освіти дітей з порушеннями слуху.
У доповіді заступника голови Українського товариства глухих, наукового співробітника лабораторії жестової мови ІСП НАПН України Чепчиної І.І. висвітлено результати аналітичного дослідження європейського законодавства щодо статусу національних жестових мов в державах -членах Ради Європи та Європейського Союзу. Проблема правового статусу національних жестових мов представлена доповідачем у порівняльному аспекті європейського й вітчизняного законодавства, що слугувало підґрунтям до визначення базових положень і стандартів, які мають бути імплементовані у вітчизняне нормативно-правове поле. Йдеться про те, що держава має забезпечити:
-правове визнання жестової мови (ЖМ) як мови соціокультурної меншини, а відтак, прирівняти ЖМ до мови національних меншин;
-підготовку фахівців з жестової мови (вчителів жестової мови, вчителів-предметників зі знанням жестової мови, перекладачів жестової мови, ЖМ-терапевтів);
-освітні програми для родин дітей з порушеннями слуху з вивчення жестової мови та ін.
Авторську навчальну програму з “Української жестової мови” презентувала учасникам семінару Адамюк Н.Б., к.пед.наук, старший науковий співробітник лабораторії жестової мови ІСП НАПН України. Доповідачем розкрито мету, завдання, зміст, особливості й принципи побудови програм з вивчення української жестової мови як мови навчання та мови опанування. Жваве обговорення колувало щодо введення предмету “Українська жестова мова” в інваріантну складову Державного освітнього стандарту, й сутності змістових ліній (зокрема нової – перекладної лінії, що не передбачена іншими мовними предметами).
Науковим співробітником лабораторії жестової мови ІСП НАПН України Дробот О.А., представлено авторські навчально-методичні й дидактичні розробки спрямовані на формування у нечуючих дошкільників жестомовної комунікативної компетенції. Зокрема навчальну програму, методичні рекомендації, навчально-методичний посібник “Українська жестова мова” та дидактично-роздатковий матеріал для роботи з дошкільниками.
Дискусію викликала доповідь в.о. завідувача лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки НАПН України Замша А.В. про особливості організації фахової підготовки та сертифікації вчителів жестової мови закордоном.
В рамках проведення семінару відбувався "круглий стіл" “Положення про вчителя жестової мови”.
Доповідь Чепчиної І.І., член ОНП, про роль вчителя жестової мови як носія культури глухих зосередила увагу учасників на важливості формування у дітей не лише комунікативної компетентності, а й соціокультурної, що передбачає опанування знань про етику і культуру спілкування, що побутують в спільноті глухих, знання історії становлення спільноти глухих як соціокультурної меншини.
Висвітленню однієї з найнагальніших проблем діяльності спеціальних навчальних закладів - атестації вчителів української жестової мови - було присвячено доповідь к.пед.наук, директора Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33 Воробель Г.М.. Доповідачка зосередила увагу на необхідності врегулювання питання про державне фінансування курсів підвищення кваліфікації фахівців спеціальних закладів з жестової мови та методики її викладання, що проводяться Інститутом спеціальної педагогіки НАПН України.
Науковим співробітником лабораторії жестової мови ІСП НАПН України, віце-президентом Об’єднання нечуючих педагогів Зборовською Н.А. на широке обговорення представлено проект “Положення про вчителя жестової мови”.
Жвавий інтерес викликала методична частина семінару, що складалася з навчально-методичного тренінгу з практичних аспектів застосування лінгводидактичної моделі вивчення лексики української жестової мови (тренер – Адамюк Н.Б.), а також низка майстер-класів:
-трьох повноцінних уроків “Української жестової мови” для учнів початкової, середньої та старшої ланок, які провели досвідчені вчителі жестової мови спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів: члени ОНП - Григорова Л.Д., вчитель жестової мови Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33; Лисиця К.Г., вчитель жестової мови Кам’янської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату; Стьопкін В.В., вчитель жестової мови Спеціальної школи-інтернату І-ІІІ ступенів №9 м.Києва;
-з особливостей застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технології в роботі вчителя жестової мови, ведуча - Кириченко В., лаборант лабораторії жестової мови.
Під час виставки-презентації учасники семінару мали змогу ознайомитися з науковими, навчальними та методичними розробками лабораторії жестової мови, поділитися досвідом щодо професійних питань з колегами з різних регіонів України.
|