Як ми вже повідомляли, 4 червня відбулась чергова зустріч членів Об'єднання нечучих педагогів (ОНП), У цей день Українське товариство глухих відзначало 71 річницю з дня свого заснування. У Об'єднання вчителів теж було свято - 1 червня минуло три роки від того дня, як нечуючі педагоги вперше зібралися разом і прийняли рішення про створення своєї організації.
Іменинників привітали голова глухих П.Максименко і зарубіжні гості: перший президент Московської Асоціації глухих учителів М.А.Євсеєва (Росія) та професор Коледжу Грента МакЮена М.Родда (Канада).
Втім, не тільки ця скромна дата була темою для розмови на червневій зустрічі членів ОНП. Питань і проблем, які хвилюють нечуючих педагогів, було багато. Найважлівші з них - це підсумки роботи, здійсненої членами ОНП за час її діяльності, і проблеми, які потребують свого вирішення. Ко-тко подаємо перелік найважливіших питань, які порушувались на засіданні ОНП.
Президент ОНП Н.Б.Адамюк відзначила, що нечуючі педагоги з великим інтересом узяли участь у Міжнародному науково-практичному семінарі “Сучасні тенденції - розвитку спеціальної освіти (канадсько-український досвід)”, який нещодавно пройшов у Києві. Вона щиро подякувала органікам семінару в особі професора М.Родди і голови правління Українсько-Канадського Альянсу для глухих і слабочуючих Т.Савченка, які були присутні на зустрічі нечуючих учителів, за можливість взяти участь семінарі.
Голова правління Українсько-Канадського Альянсу для глухих і слабочуючих О.О.Савченко повідомив: Літні Інститути цього літа відбудуться з 5 по 10 липня у Кам'янській спецшколі (Запорізька область) і з 12 по 17 липня у Кам'янець-Подільскій школі-центрі. До участі в Інститутах заміні учні, їхні батьки і педагоги.
Зацікавлення викликало повідомлення гости з Москви, почесного члена ОНП М.А.Євсєєвої про боротьбу, яка ведеться в Росії знання жестової мови глухих державною. Марія Амірханівна зазначила, що зараз 30 країн світу вже зробили цей крок, тож нечуючі росіяни прагнуть до того, щоб Росія була 31-ю державою, де мова жестів визнана на найвищому рівні.
М.А.Євсєєва запросила присутніх узяти участь у Московському симпозіумі з історії глухих, який відбудеться у вересні 2004 року. Вона наголосила, що темою доповідей учасників симпозіуму може бути історія освіти нечуючих в Україні, історія однієї з шкіл тощо.
Ще одна гостя - кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки АПН України С.В.Кульбіда розповіла про те, що при Інституті планується створити лабораторію з дослідження жестової мови глухих.
Вона наголосила на необхідності проведення спільно з товариством глухих курсів з вивчення мови жестів, а також повідомила про набір нечуючих спеціалістів з вищою освітою до аспірантури при Інституті. Останнє повідомлення викликало великий інтерес у присутніх, які поцікавились, що необхідно для вступу до аспірантури. Світлана Вікторівна значила, що претенденти мають подати заяву на ім'я директора Інституту, скласти іспити за спеціальністю і обрати тему для дослідження.
С.В.Кульбіда презентувала присутнім на засіданні ОНП сигнальний примірник посібника “Українська абетка”, який вона розробила разом з Н.В.Іванюшевою, і попросила висловити пропозиції та зауваження щодо його змісту і оформлення.
Учитель Київської спецшколи №6 Є.С.Грищенко проінформувала про враження від конференції “Білінгвізм. Дослідження жестової мови”, яка відбулась у Москві 16-20 травня 2004 року. У цій конференції брали участь представники Росії, України, Білорусі, Литви і Швеції.
Віце-президент ОНП В.В.Стьопкін повідомив, що нещодавно Міністерство освіти і науки України затвердило програму з викладання жестової мови у 1-4 класах шкіл для дітей з вадами слуху. Автори цієї програми - В.В.Стьопкін і Є.С.Грищенко - сподіваються, що найближчим часом ця програма буде віддрукована і до початку нового навчального року надійде в школи.
Учитель Київської спецшколи №6 для глухих дітей М.П.Рибальченко запропонував поглянути на проблеми освіти нечуючих ширте. Адже коло сурдопедагогічних питань, які потребують свого вирішення, не обмежується тільки впровадженням жестової мови. Микола Павлович підкреслив, що потрібно більш рішучо братися за справу і розробити перелік заходів, які дозволили б ОНП спрямовувати свою діяльність на удосконалення існуючої системи спеціальної освіти.
До протоколу засідання ОНП були внесені наступні пропозиції:
- підтримати програму з викладання жестової мови у 1-4 класах спецшкіл для дітей з вадами слуху і всіляко сприяти її впровадженню;
- до 1 серпня 2004 року зібрати і узагальнити пропозиції від усіх осіб, зацікавлених у вдосконаленні системи спеціальної освіти в спецшколах для дітей з вадами слуху (пропозиції надсилати до редакції газети "Наше життя"), у подальшому на основі цих пропозицій розробити програму діяльності ОНП;
- звернутися до Міністерства освіти і науки України з пропозицією щодо організації (спільно з товариством глухих) курсів з вивчення жестової мови чуючими педагогами спецшкіл і батьками нечуючих дітей;
- звернутися до Міносвіти з пропозицією щодо підготовки кадрів помічників учителя для спецкласів інтегрованого (інклюзивного) навчання у звичайних масових школах;
- провести практичне засідання ОНП на базі будь-якої з спецшкіл для дітей з вадами слуху із застосуванням відкритих уроків, доповідей з обміну досвідом тощо.
...На годиннику - вже десята година вечора, а вчителі все ніяк не могли закінчити свою зустріч. З усіх сторін затишного, гарно прикрашеного залу, наданого для зустрічі Культурним центром глухих, звучали запитання і пропозиції, продовжувався жвавий обмін думками. Тому актуальною була пропозиція у майбутньому розпочинати такі зустрічі не о 16.00, як раніше, а о 12.00.
Присутній на зустрічі директор Культурного центру глухих В.М.Гончаренко виступив з пропозицією, щоб Об'єднання нечуючих педагогів залучилося до організації культурного дозвілля нечуючих школярів під час зимових канікул. Він зауважив, що лише окремі школи використовують пільги, надані залізницею на проїзд школярів під час канікул, для того, щоб привезти дітей до Києва, на новорічну виставу театру “Райдуга”.
Володимир Михайлович повідомив, що культурна програма не обмежується тільки виставою, для дітей організовуються також екскурсії по Києву, вони забезпечуються харчуванням тощо. Він підкреслив, що вже зараз треба дбати про зимовий відпочинок школярів. Адміністрація Культурного центру глухих чекатиме пропозицій від навчальних закладів.
В.М.Гончаренко звернувся до нечуючих педагогів з пропозицією провести також разом із спецшколами і дитячими садочками для дітей з вадами слуху фестиваль дитячої творчості.
На завершення учасники зустрічі сфотографувались на згадку. Серед них були і четверо їхніх колег, які того вечора були прийняті у члени ОНП: Н.Городня (Київська вечірня школа №27), Н.Мелашенко (Київське ДВП “Контакт”), В.Глушко (Вінницька спецшкола для глухих дітей), Т.Зіненко (Київська спецшкола №6).
Залишається лише додати, що наступна зустріч відбудеться 27 серпня. Про місце і час її проведення буде повідомлено додатково.
Отже, продовжуйте стежити за публікаціями в газеті і надсилайте до газети свої пропозиції для включення до програми діяльності ОНП по удосконаленню системи освіти у спецшколах для дітей з вадами слуху.
Чекаємо ваших листів!
За матеріалами Архіву ГО ОНП (2004)
|