П`ятниця, 03.05.2024, 03:22
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Інформація ОНП [135]
Законодавство [73]
Сурдопедагогіка [115]
Освіта глухих [191]
Освіта України [57]
Освіта за кордоном [21]
Медицина [15]
Консультація [18]
Країна глухих [80]
Адміністратор сайту [8]
Пошук
Вхід на сайт
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

hit counter
ОБ'ЄДНАННЯ НЕЧУЮЧИХ ПЕДАГОГІВ
Головна » 2021 » Листопад » 9 » Положення про спеціальну школу (2 частина)
16:30
Положення про спеціальну школу (2 частина)

Продовження - 2 частина. Початок статті дивитися тут: 1 частина

Організація освітнього процесу та оцінювання результатів

35. Освітній процес у спеціальній школі забезпечує дотримання державних стандартів повної загальної середньої освіти і спрямовується на розвиток особистості учня (вихованця), формування та застосування його компетентностей, має корекційну спрямованість та забезпечує засвоєння освітньої програми, розвиток здібностей та подальшу соціалізацію учнів (вихованців).
36. Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється на принципах забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психологічного та інтелектуального розвитку дітей, їх особливих освітніх потреб.
37. Освітній процес у спеціальних школах для осіб із порушеннями слуху, зору та опорно-рухового апарату (крім класів для учнів із складними порушеннями розвитку) може організовуватися за такими циклами відповідно до рівнів освіти:
- перший цикл початкової освіти — адаптаційно-ігровий (перший і другий рік навчання);
- другий цикл початкової освіти — основний (третій і четвертий рік навчання);
- перший цикл базової середньої освіти — адаптаційний (п’ятий і шостий рік навчання);
- другий цикл базової середньої освіти — базове предметне навчання (сьомий — десятий роки навчання);
- перший цикл профільної середньої освіти — профільно-адаптаційний (11 рік навчання);
- другий цикл профільної середньої освіти — профільний (12 і 13 рік навчання).
38. Освітній процес у спеціальних школах для осіб з інтелектуальними порушеннями та класах для учнів із складними порушеннями розвитку незалежно від особливостей контингенту учнів та напряму (профілю) діяльності спеціальної школи може організовуватися за такими циклами відповідно до рівнів освіти:
- перший цикл початкової освіти — адаптаційно-ігровий (перший і другий рік навчання);
- другий цикл початкової освіти — основний (третій і четвертий рік навчання);
- перший цикл базової середньої освіти — адаптаційний (п’ятий і шостий рік навчання);
- другий цикл базової середньої освіти — базове предметне навчання (7—11 роки навчання);
- перший цикл профільної середньої освіти — профільно-адаптаційний (12 рік навчання);
- другий цикл профільної середньої освіти — профільний (13 рік навчання).
39. Освітній процес у спеціальних школах для осіб з тяжкими порушеннями мовлення (крім класів для учнів із складними порушеннями розвитку) організовується на рівні початкової та/або базової середньої освіти за такими циклами:
- перший цикл початкової освіти — адаптаційно-ігровий (перший і другий рік навчання);
- другий цикл початкової освіти — основний (третій і четвертий рік навчання);
- перший цикл базової середньої освіти — адаптаційний (п’ятий і шостий рік навчання);
- другий цикл базової середньої освіти — базове предметне навчання (сьомий — десятий роки навчання).
40. Домашні завдання в першому циклі початкової освіти (1—2 класи) не задаються. Письмові домашні завдання у другому циклі початкової освіти (3—4 класи) не є обов’язковими для виконання учнями.
Домашні завдання в 5—13 класах можуть задаватися з урахуванням особливостей психофізичного розвитку учнів. Зміст, обсяг і форма виконання домашніх завдань визначаються педагогічними працівниками.
41. Спеціальна школа для забезпечення здобуття загальної середньої освіти розробляє та використовує в освітній діяльності освітню програму. За наявності дошкільного підрозділу освітня програма спеціальної школи повинна передбачати виконання державного стандарту дошкільної освіти.
Спрямування (академічне, професійне) здобуття учнями профільної середньої освіти визначається освітньою програмою спеціальної школи.
Освітня програма може бути розроблена на основі відповідної типової освітньої програми або освітніх програм, розроблених суб’єктами освітньої діяльності, науковими установами, фізичними чи юридичними особами і затверджених відповідно до законодавства.
Рішення про використання закладом освіти для забезпечення здобуття загальної середньої освіти освітньої програми, розробленої на основі типової освітньої програми або іншої освітньої програми, приймається педагогічною радою спеціальної школи. Освітня програма, розроблена не на основі типової освітньої програми, повинна бути затверджена в установленому законодавством порядку.
Не можуть бути затверджені та використовуватися освітні програми, що не передбачають досягнення учнями результатів навчання, визначених державними стандартами повної загальної середньої освіти.
42. Освітня програма спеціальної школи в обов’язковому порядку повинна містити корекційно-розвитковий та виховний складники, що враховують специфіку розвитку та потреби учнів.
43. На основі визначеного в освітній програмі спеціальної школи навчального плану педагогічна рада погоджує, а його директор затверджує річний навчальний план (один або кілька), в якому конкретизується перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення, вибіркових (за вибором учнів) освітніх компонентів, зокрема навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, та кількість навчальних годин на тиждень (та/або кількість годин на навчальний рік).
44. У спеціальній школі повинно бути забезпечено викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів) способами, що є найбільш прийнятними для учнів відповідного віку, у тому числі шляхом адаптації/модифікації змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів).
45. Навчання учнів (вихованців) спеціальної школи повинно здійснюватися за допомогою найбільш прийнятних для таких дітей мов, зокрема української жестової мови, методів і способів спілкування в освітньому середовищі (просторі), та максимально сприяти засвоєнню знань і соціальному розвитку, формуванню компетентностей для подальшого життя.
Для учнів (вихованців) сліпих, глухих забезпечується використання в освітньому процесі шрифту Брайля, української жестової мови.
Для учнів з розладами аутичного спектра — використання засобів альтернативної комунікації, використання інших методів і способів, які забезпечують формування необхідних компетентностей для подальшого самостійного життя, розвиток комунікативних навичок.
Для учнів (вихованців) із складними порушеннями розвитку використовуються методи та способи, які враховують їх індивідуальні потреби та забезпечують формування компетентностей, необхідних для подальшого самостійного життя.
46. У спеціальній школі реалізується індивідуальна освітня траєкторія, що передбачає розроблення індивідуальної програми розвитку для учнів (вихованців) та індивідуального навчального плану (за потреби).
47. Індивідуальна програма розвитку складається для кожного учня (вихованця) на підставі висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого інклюзивно-ресурсним центром.
Індивідуальна програма розвитку для учнів повинна містити: загальну інформацію про учня, інформацію про особливості та динаміку розвитку, особливості засвоєння освітньої програми (її окремих освітніх компонентів), потребу в індивідуальному навчальному плані, потребу в адаптації/модифікації змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів), перелік психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), яких потребує учень.
У разі відвідування учнем реабілітаційної установи індивідуальна програма розвитку узгоджується з індивідуальним комплексним планом реабілітації (абілітації) в такій установі.
Індивідуальна програма розвитку для вихованців (за наявності дошкільного підрозділу) повинна містити: загальну інформацію про вихованця, інформацію про особливості та динаміку розвитку, особливості засвоєння освітньої програми, перелік психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги), яких потребує вихованець.
Індивідуальна програма розвитку затверджується директором спеціальної школи, схвалюється педагогічною радою та підписується одним з батьків (іншим законним представником) учня (вихованця).
48. Індивідуальний навчальний план (за потреби) розробляється на підставі поданої одним з батьків (іншим законним представником) учня письмової заяви.
Індивідуальний навчальний план розробляється педагогічними працівниками у взаємодії з учнем та/або з одним з батьків (іншим законним представником), схвалюється педагогічною радою спеціальної школи, затверджується її директором та підписується одним з батьків (іншим законним представником) чи учнем особисто (у разі досягнення ним повноліття).
Індивідуальний навчальний план може містити адаптацію чи модифікацію змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів), визначати відмінні від визначених освітньою програмою послідовність, форму і темп засвоєння учнем освітніх компонентів.
Індивідуальний навчальний план повинен забезпечувати засвоєння учнем відповідної освітньої програми спеціальної школи із збереженням корекційно-розвиткового складника та передбачати його участь в заходах спеціальної школи.
49. У спеціальній школі створюються групи подовженого дня з метою:
- виконання освітньої програми спеціальної школи, що містить корекційно-розвитковий та виховний складники;
- організації навчальної, виховної та пізнавальної діяльності учнів;
- забезпечення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги);
- надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань;
- формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для подальшого самостійного життя;
- забезпечення виконання індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану (за наявності);
- організації дозвілля учнів.
50. Освітній процес у групах подовженого дня організовується з урахуванням освітньої програми спеціальної школи вихователями.
51. У спеціальній школі повинні бути створені умови для організації денного відпочинку (сну) в групі подовженого дня для учнів першого класу та інших учнів, які цього потребують.
52. Режим роботи групи подовженого дня та організація освітнього процесу в ній повинні відповідати державним санітарним нормам.
Режим роботи групи подовженого дня повинен передбачати:
- психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття;
- виконання домашніх завдань (за наявності);
- організацію прийому їжі тривалістю не менш як 30 хвилин;
- прогулянки на відкритому повітрі;
- проведення виховних та культурно-просвітницьких заходів;
- проведення спортивно-оздоровчих занять;
- денний відпочинок (сон) для учнів першого класу та учнів, які цього потребують.
53. Учні спеціальної школи можуть перебувати в групі подовженого дня не більше шести годин на день.
На підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) уповноваженим ним особам дозволяється забирати учнів в будь-який час. Для таких учнів повинно бути забезпечено надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) з метою виконання індивідуальної програми розвитку.
54. Виховний процес є невід’ємною складовою освітнього процесу у спеціальній школі і ґрунтується на принципах, визначених Законами України “Про освіту”, “Про дошкільну освіту” та “Про повну загальну середню освіту”, “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”.
55. У спеціальній школі спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу створюється безпечне освітнє середовище відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, єдність навчання, виховання і розвитку учнів.
Для всебічного розвитку учнів (вихованців) з урахуванням їх індивідуальних особливостей створюються відповідно до законодавства гуртки за інтересами, спортивні секції, до освітнього процесу залучаються заклади позашкільної освіти.
56. Виховання здійснюється педагогічними працівниками, у тому числі вихователями, відповідно до освітньої програми, режиму роботи спеціальної школи та спрямовується на формування компетентностей, необхідних для успішної соціалізації учня (вихованця).
57. У спеціальній школі здійснюється психолого-педагогічний супровід кожного учня (вихованця). З цією метою педагогічні та медичні працівники здійснюють спостереження за учнями (вихованцями). Результати таких спостережень обговорюються на засіданнях психолого-педагогічного консиліуму з метою уточнення змісту, форм і методів навчання, застосування індивідуального підходу до учня (вихованця).
58. Психолого-педагогічний консиліум є консультативно-дорадчим органом спеціальної школи, утворюється директором спеціальної школи та діє на підставі установчих документів спеціальної школи.
До складу психолого-педагогічного консиліуму входять директор спеціальної школи або його заступник (голова), який відповідає за організацію освітнього процесу, медичний працівник, який входить до штату спеціальної школи або закладу охорони здоров’я за напрямом (профілем) діяльності спеціальної школи, вчителі, які здобули вищу освіту за спеціальностями “Спеціальна освіта” (для осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 р. № 266 “Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти” за спеціальностями “Дефектологія”, “Корекційна освіта (за нозологіями)”), та інші педагогічні працівники. До роботи психолого-педагогічного консиліуму можуть долучатися інші фахівці. На першому засіданні психолого-педагогічного консиліуму обирається секретар консиліуму.
59. Основними функціями психолого-педагогічного консиліуму є:
1) забезпечення реалізації державних стандартів в спеціальній школі;
2) забезпечення психолого-педагогічного супроводу учнів (вихованців) спеціальної школи;
3) поглиблене вивчення стану здоров’я та розвитку учнів (вихованців) спеціальної школи, складення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану (за потреби);
4) проведення моніторингу динаміки розвитку учнів (вихованців) та результатів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги);
5) розроблення рекомендацій щодо особливостей організації освітнього процесу відповідно до особливостей психофізичного розвитку учнів (вихованців), а також визначення індивідуальної освітньої траєкторії;
6) визначення оптимальних умов, форм і методів навчання з урахуванням освітніх потреб учня та державних стандартів повної загальної середньої освіти;
7) надання консультаційної допомоги батькам (іншим законним представникам) учнів (вихованців) або дітей, які отримують психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу) в спеціальній школі;
8) надання за запитом консультаційної допомоги з питань організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, що здобувають освіту в інклюзивних та спеціальних класах (групах) закладів дошкільної та загальної середньої освіти.
60. Рішення психолого-педагогічного консиліуму фіксуються в протоколі засідання та ухвалюються більшістю голосів членів консиліуму. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови психолого-педагогічного консиліуму. Засідання психолого-педагогічного консиліуму проводяться в разі потреби, але не рідше ніж двічі на рік.
Для прийняття рішення щодо індивідуальної освітньої траєкторії учня залучаються його батьки (інші законні представники).
61. Психологічне забезпечення освітнього процесу в спеціальній школі здійснюється практичними психологами, соціально-педагогічний патронаж — соціальними педагогами.
62. Оцінювання результатів навчання учнів спеціальної школи здійснюється згідно із загальними критеріями оцінювання та з урахуванням індивідуального навчального плану (за наявності). За потреби здійснюється адаптація/модифікація проведення процедури оцінювання з урахуванням особливостей учнів.
63. Оцінювання відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття освіти, вимогам державних стандартів здійснюється шляхом державної підсумкової атестації. Учні спеціальної школи можуть бути звільнені від проходження атестації за заявою одного з батьків (інших законних представників) відповідно до законодавства.
Облік оцінювання результатів навчання учнів протягом навчального року ведеться в класних журналах. Результати навчання за рік зазначаються в особових справах учнів.
64. Учні, які завершили здобуття певного рівня загальної середньої освіти, отримують відповідний документ про освіту в установленому законодавством порядку.

Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги)

65. У спеціальних школах забезпечується психолого-педагогічний супровід, надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога).
66. Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються в рамках корекційно-розвиткового складника освітньої програми та навчального плану з урахуванням індивідуальних програм розвитку учнів (вихованців) в індивідуальній або груповій формі у вигляді занять.
Заняття проводяться педагогічними працівниками:
- протягом дня (для вихованців дошкільних груп (у разі наявності дошкільного підрозділу);
- у другій половині дня (для учнів спеціальної школи, крім випадків, коли проведення таких занять в індивідуальній формі у першій половині дня передбачено освітньою програмою та/або медичними приписами закладів охорони здоров’я).
67. Надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (допомоги) для учнів спеціальної школи повинно сприяти досягненню результатів навчання відповідно до державних стандартів.
68. Для проведення занять у груповій формі створюються міжкласні групи. У групі повинно бути не менше трьох та не більше шести осіб.
Під час формування таких міжкласних груп враховується індивідуальна програма розвитку учнів.
Проведення занять в індивідуальній формі здійснюється відповідно до індивідуальних програм розвитку учнів (вихованців).
69. У спеціальній школі можуть проводитися заняття з: лікувальної фізкультури; фізичної терапії/фізкультури; ритміки; логоритміки; розвитку мовлення (формування вимови і мовлення); соціально-побутового орієнтування; орієнтування у просторі; розвитку слухового, зорового, тактильного сприймання; використання засобів та прийомів з альтернативної комунікації; корекції розвитку; корекції мовлення; сурдопедагогічної корекції; психологічної корекції; педагогічної корекції (заняття з профільними спеціалістами, у тому числі вчителями, спеціальним (корекційним) педагогом (вчителем-дефектологом), вчителем-реабілітологом, практичним психологом, інструктором з фізкультури тощо); корекції та розвитку психофізичних функцій (використання елементів: кінезіотерапії, анімалотерапії (іпо-, каніс-, феліно-, орніто-), арт-терапії (ізо-, драмо-, казко-, музико-, кіно-, піско-, ігро-, мульт-, фото-, кольоро-, пластилінової, танцювальної терапії, психогімнастики), працетерапії, ерготерапії, ароматерапії, Монтессорі-терапії) тощо.
Також у спеціальній школі можуть проводитися: масаж, апаратна фізіотерапія (теплолікування, вібротерапію), надаватися послуги з ранньої реабілітації для дітей з інвалідністю дошкільного віку тощо.
70. У спеціальній школі надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) з урахуванням індивідуальних можливостей учнів (вихованців) з метою розвитку та формування компетентностей для самостійного життя, у тому числі:
1) для учнів (вихованців) з порушеннями зору забезпечується використання в освітньому процесі для дітей сліпих абетки та шрифту Брайля, тактильних наочно-дидактичних та навчальних матеріалів, у тому числі рельєфних малюнків, або адаптованих під особливості зорового сприймання, збереження зору та дотримання режиму охорони зору, формування необхідних компетентностей для подальшого самостійного життя, у тому числі орієнтування в просторі, соціально-побутове орієнтування, розвиток зорового та тактильного сприймання, визначення оптимальних можливостей практичного використання зорових функцій кожним учнем (вихованцем), дозованого зорового та фізичного навантаження, забезпечення відповідного розумного пристосування та використання відповідних додаткових засобів для навчання, забезпечення іншої необхідної психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової допомоги;
2) для учнів (вихованців) з порушеннями слуху — психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога), спрямовані на максимальне збереження та розвиток залишкового слуху, формування вимови, розвиток усного мовлення дітей із спостереженням за динамікою розвитку їх слухової функції; компенсаторний розвиток з використанням української жестової мови, білінгвальний підхід до якісного засвоєння навчального матеріалу з усіх навчальних предметів (інтегрованих курсів);
3) для учнів (вихованців) з інтелектуальними порушеннями — психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) життєво-практичної спрямованості підготовки до самостійного життя на основі принципів диференційованого та особистісно-орієнтованого підходів;
4) для учнів (вихованців) з порушеннями опорно-рухового апарату — психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога), спрямовані на забезпечення рухового та ортопедичного режимів, лікувальної фізкультури, масажу, заняття в басейні тощо;
5) для учнів (вихованців) з тяжкими порушеннями мовлення — психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога), спрямовані на корекцію порушень мовленнєвої системи та ускладнень, які їх супроводжують (порушень усного та писемного мовлення, вторинної затримки психічного розвитку, розладів емоційно-вольової сфери тощо);
6) для учнів (вихованців) із розладами аутичного спектра — психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога), спрямовані на формування необхідних компетентностей для подальшого самостійного життя, соціально-побутового орієнтування, розвиток комунікативних навичок, у тому числі корекцію порушень мовленнєвої системи та ускладнень, які їх супроводжують, розладів емоційно-вольової сфери, використання засобів альтернативної комунікації тощо.
Під час роботи з учнями із складними порушеннями розвитку, які навчаються в окремих класах спеціальної школи, формуються компетентності для самостійного життя, у тому числі соціально-побутове орієнтування, відповідно до індивідуальної програми розвитку.
71. Медичні працівники спеціальної школи забезпечують виконання рекомендацій, зазначених у довідці від лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, у якому спостерігається дитина, в тому числі фізичну терапію / фізкультуру, лікувальну фізкультуру, застосування відповідного обладнання (оптичного, звукопідсилювального, ортопедичного), масаж тощо.
72. У спеціальній школі на платній основі можуть отримувати психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу) діти, які не є учнями (вихованцями) цієї спеціальної школи.
Послуги (допомога) таким дітям надаються відповідно до висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого інклюзивно-ресурсним центром, або індивідуальної програми реабілітації (за наявності), або рекомендацій закладів охорони здоров’я, у якому спостерігається дитина, та на підставі договору між закладом освіти та батьками (іншими законними представниками) про надання таких послуг (допомоги).
У договорі зазначаються: прізвище, ім’я та по батькові (за наявності) дитини та одного з батьків або іншого законного представника дитини, який є стороною договору, дата народження дитини, серія та номер свідоцтва про народження або номер та серія (за наявності) паспорта громадянина України, адреса зареєстрованого місця проживання (фактичного місця проживання ― для внутрішньо переміщених осіб), права та обов’язки сторін, психолого-педагогічні та/чи корекційно-розвиткові заняття дитини, строки їх проведення та вартість, спосіб оплати, умови перебування в спеціальній школі, згода батьків (інших законних представників) на обробку персональних даних та використання для обліку автоматизованої системи роботи інклюзивно-ресурсних центрів, дотримання правил внутрішнього розпорядку спеціальної школи батьками (іншими законними представниками) та дітьми.
Для підписання договору та ведення обліку надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) один з батьків батьки (інший законний представник) надає копію таких документів:
- свідоцтва про народження або паспорт громадянина Украйни (під час подання копії пред’являється оригінал);
- довідки учня загальноосвітнього навчального закладу про результати обов’язкового медичного профілактичного огляду № 086-1/о;
- картки профілактичних щеплень (форма № 063/о);
- довідки від лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, у якому спостерігається дитина, для дітей дошкільного віку;
- висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого інклюзивно-ресурсним центром (за наявності);
- індивідуальної програми реабілітації (за наявності) або індивідуальної програми розвитку, складеної в закладі освіти, де дитина здобуває освіту (за наявності).
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) не надаються особам, які не можуть відвідувати заклад освіти за очною формою освіти за станом здоров’я, що підтверджується довідками.
73. Під час встановлення карантину та запровадження протиепідемічних обмежувальних заходів надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) дітям, які не є учнями (вихованцями) спеціальної школи, крім занять, які проводяться індивідуально, припиняється.
74. Облік заходів, які були надані, здійснюється директором спеціальної школи (або уповноваженою ним особою) через систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.
75. У разі виявлення фактів жорстокого поводження з дитиною, інших проявів складних життєвих обставин  директор спеціальної школи вживає в межах компетенції заходів, визначених Порядком забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 р. № 585.

Майно та фінансово-господарська діяльність

76. Правові засади володіння, користування і розпорядження майном спеціальної школи визначаються Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту” та іншими актами законодавства.
77. Будівлі, споруди і приміщення спеціальної школи повинні відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами з метою забезпечення безбар’єрності, доступності та інклюзії. У разі потреби  забезпечується розумне пристосування з метою повноцінного включення учнів (вихованців) в освітній процес.
У разі потреби в спеціальній школі пансіону умови проживання та утримання учнів повинні відповідати Порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти, затвердженому Кабінетом Міністрів України, та положенню про пансіон, затвердженому директором спеціальної школи.
78. У спеціальній школі повинні бути приміщення та обладнання для організації освітнього процесу.
У спеціальній школі повинен бути навчальний корпус з обладнаними кабінетами, у тому числі кабінет інформатики, класами, лабораторіями, залами, майстернями, бібліотекою (медіатекою), спортивним залом та/чи майданчиком, ресурсними кімнатами та іншими приміщеннями.
79. Для проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять у спеціальній школі можуть облаштовуватися та забезпечуються обладнанням:
1) кабінет практичного психолога;
2) кабінет соціального педагога;
3) логопедичний кабінет;
4) кабінет для проведення групових занять з ритміки (логоритміки);
5) кабінет лікувальної фізкультури;
6) кімнати для психологічного розвантаження;
7) ресурсна кімната або кабінет соціально-побутового орієнтування;
8) навчально-виробничі майстерні для організації трудового навчання та технологій;
9) кабінет трудового (предметно-практичного) навчання для учнів початкової школи;
10) кабінет для індивідуальних та групових занять з розвитку слухо-зоро-тактильного сприймання та формування вимови.
80. За наявності необхідного обладнання та фахівців відповідно до контингенту учнів (вихованців) та напряму (профілю) діяльності спеціальної школи можуть створюватися:
1) процедурний кабінет;
2) кабінет фізіотерапії;
3) офтальмологічний кабінет із затемненою кімнатою;
4) кабінет плеоптичного (плеопто-ортоптичного) лікування;
5) кабінет для занять з розвитку зорового сприймання;
6) кабінет дитячого психіатра (невролога), ортопеда;
7) масажний кабінет;
8) кабінети корекційно-відновлювальної сурдопедагогічної реабілітації для проведення індивідуальних та групових занять з розвитку слухового, слухо-зоро-тактильного сприймання мовлення та формування вимови;
9) кабінети корекційно-відновлювальної сурдопедагогічної реабілітації, які обладнані слухомовними тренажерами та відповідним програмним забезпеченням;
10) кабінети для корекції та розвитку психофізичних функцій (використання елементів: кінезіотерапії, анімалотерапії (іпо-, каніс-, феліно-, орніто-), арт-терапії (ізо-, драмо-, казко-, музико-, кіно-, піско-, ігро-, мульт-, фото-, кольоро-, пластилінової, танцювальної терапії, психогімнастики), працетерапії, ерготерапії, ароматерапії, Монтессорі-терапії тощо);
11) інші кабінети для здійснення логопедичної, психологічної, педагогічної корекції, соціальної адаптації.
81. У спеціальних школах для осіб з порушенням зору також створюються:
1) кабінет інформаційних ресурсів, обладнаний комп’ютерними тифлокомплексами із спеціально адаптованим програмним забезпеченням (для сліпих учнів тифлокомплекси повинні бути укомплектовані брайлівським дисплеєм, для учнів із зниженим зором ― технічними засобами збільшення) та брайлівським принтером;
2) бібліотека і читальний зал, розміри яких відповідають вимогам щодо розміщення та користування книгами, що видані з використанням шрифту Брайля, та спеціальними технічними засобами для читання, а також телесенсорними лупами та аудіокнигами;
3) майданчик для проведення занять з орієнтування у просторі;
4) клас з комп’ютерною технікою із спеціальним програмним забезпеченням для збільшення та озвучування текстів, телесенсорними лупами тощо.
Робоче місце учня (вихованця) такої школи забезпечується індивідуальним освітленням, а класи — додатковим освітленням дошки.
82. У спеціальних школах для осіб з порушеннями слуху також створюються:
1) кабінет української жестової мови;
2) слуховий кабінет, обладнаний комплектом стаціонарної (дротової або бездротової) звукопідсилювальної апаратури колективного користування, комп’ютерною технікою з програмним забезпеченням для проведення групових занять з розвитку слухового сприймання, формування навичок користування залишковим слухом у процесі мовленнєвого спілкування, нормалізації тембру, голосу, інтонації і ритму мовлення, розвитку здатності орієнтуватись у світі немовленнєвих звуків та діагностичною апаратурою, зокрема аудіометром, для проведення індивідуальної роботи з вивчення стану і динаміки порушеної слухової функції, виявлення резерву її розвитку, підбору і уточненню режиму слухової апаратури;
3) кабінет інформатики з комп’ютерною технікою із спеціальним програмним забезпеченням.

83. У спеціальних школах для осіб з порушеннями опорно-рухового апарату створюються:
1) кабінети лікувальної фізкультури (з розрахунку один кабінет на одного інструктора лікувальної фізкультури (вчителя-реабілітолога) для роботи у дві зміни);
2) масажні кабінети.
84. Спеціальна школа може мати інші приміщення відповідно до потреб освітнього процесу.
85. Оплата праці педагогічних працівників та вихователів груп подовженого дня спеціальної школи здійснюється відповідно до законодавства.
86. Учні (вихованці) забезпечуються спортивним інвентарем та обладнанням, засобами навчання та іншим навчальним приладдям, іграшками та іграми, матеріалами для розвитку індивідуальних творчих здібностей, гурткової, секційної роботи, технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення відповідно до встановлених норм та Порядку забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти, затверджених постановою Кабінетом Міністрів України від 09.12.2020 р. № 1289.
87. Засновник забезпечує підвезення учнів до спеціальної школи (місця навчання) та у зворотному напрямку (до місця проживання) відповідно до законодавства, у тому числі Законів України “Про повну загальну середню освіту” та “Про освіту”.
88. Спеціальна школа має право здійснювати міжнародне співробітництво відповідно до законодавства.
89. Здобуття дошкільної (за наявності дошкільного підрозділу), загальної середньої освіти, отримання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) у комунальній спеціальній школі її учнями (вихованцями) здійснюється безоплатно за рахунок державного та місцевих бюджетів, коштів засновника (засновників), інших джерел, не заборонених законодавством.
90. Спеціальна школа володіє, користується і розпоряджається майном, земельною ділянкою відповідно до законодавства.
91. Фінансово-господарська діяльність спеціальної школи здійснюється відповідно до законодавства.
Спеціальна школа має самостійний баланс і кошторис, рахунки в органах Казначейства (для державних, комунальних спеціальних шкіл), а також рахунки у фінансових установах і банках державного сектору (для приватних та корпоративних спеціальних шкіл). Спеціальна школа може від свого імені набувати майнових та особистих немайнових прав, бути позивачем і відповідачем у суді, мати печатку, може запроваджувати власну символіку, мати інші атрибути юридичної особи.
Комунальні спеціальні школи є бюджетними установами, видатки на які здійснюються в установленому законодавством порядку за рахунок:
- освітньої субвенції з державного бюджету:
- відповідного місцевого бюджету;
- додаткових джерел фінансування, не заборонених законодавством.
Спеціальна школа приватної форми власності утримується за рахунок коштів засновника (засновників), додаткових джерел фінансування, не заборонених законодавством.
92. Додатковими джерелами фінансування спеціальної школи є:
- кошти, одержані за надання додаткових освітніх та інших платних послуг;
- благодійні внески, гранти, дарунки, інші надходження, одержані від юридичних та фізичних осіб в установленому законодавством порядку.
Комунальні спеціальні школи мають право надавати платні послуги відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 р. № 796 “Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності”.
93. Надходження, отримані спеціальною школою за надання платних послуг та за рахунок інших додаткових джерел фінансування, в установленому законодавством порядку використовуються для забезпечення діяльності спеціальної школи, передбаченої її установчими документами.
Спеціальна школа провадить фінансово-господарську діяльність відповідно до Бюджетного кодексу України, Законів України “Про повну загальну середню освіту” та “Про освіту” та інших нормативно-правових актів.
Бюджетні асигнування за рахунок державного та місцевих бюджетів, включаючи кошти освітніх субвенцій, кошти, отримані спеціальною школою, повинні бути використані відповідно до її установчих документів, зокрема для організації та забезпечення її діяльності, та не можуть бути вилучені в дохід державного або місцевих бюджетів, крім випадків, передбачених законом.
Фінансування спеціальної школи здійснюється з державного та місцевих бюджетів відповідно до Бюджетного кодексу України.
Спеціальна школа самостійно розпоряджається надходженнями від надання платних послуг та інших додаткових джерел фінансування, передбачених його установчими документами.
94. Вимоги до бухгалтерського обліку та звітності спеціальної школи визначаються законодавством.
Директор спеціальної школи та головний бухгалтер спеціальної школи несуть персональну відповідальність за достовірність бухгалтерської, фінансової та статистичної звітності відповідно до закону.
Контроль за фінансово-господарською діяльністю спеціальної школи в межах компетенції та відповідно до законодавства здійснюють засновник (уповноважений ним орган) та педагогічна рада.
95. Реорганізація і ліквідація спеціальних шкіл допускається лише після погодження МОН проекту відповідного рішення засновника.
96. Державний нагляд (контроль) за діяльністю спеціальної школи здійснюється відповідно до законодавства.

Категорія: Законодавство | Переглядів: 264 | Додав: Admin | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2024