“Вчитель тільки тоді вчитель, коли він учень” М.Гузик
Літо… Сезон відпусток… На вагу золота кожна хвилина, проведена з друзями і родиною, але існують винятки, коли для користі справи у відпусці треба знайти час і для навчання. Повною мірою це стосується членів Об`єднання нечуючих педагогів (ОНП). З 15 по 20 липня 2009 року вони мали нагоду поєднати корисне з приємним: і нові знання здобути, і з колегами досвідом обмінятись, і на морі відпочити.
За сім років існування ОНП уже стали звичними одноденні зустрічі його членів під час шкільних канікул (вони будуть організовуватись і надалі), але короткочасність таких заходів не дає змоги детально розглянути наболілі питання, обмінятись досвідом, запросити провідних фахівців з профільних інститутів, надати суттєву консультативну допомогу психологічного та педагогічного характеру. Тому, згідно з резолюцією І Всеукраїнського семінару ОНП, правління Об`єднання запропонувало провести наступний семінар тепер вже протягом 5 днів. Для реалізації цього задуму була подана заявка на здобуття гранту до Міжнародного фонду “Відродження”. Ця заявка була підтримана керівництвом фонду. Отже, проїзд, проживання, харчування учасників семінару та інші витрати здійснювалися за рахунок коштів, виділених за цим грантом.
Провести цей семінар було вирішено на базі Оздоровчо-реабілітаційного центру УТОГ “Одіссей”. Чому саме в Затоці? Перш за все, через бажання зустрітись з цікавими і авторитетними у галузі педагогіки людьми, які проживають на Одещині.
Зокрема, у президента ОНП була мрія познайомити своїх колег з новаторською педагогічною системою М.П.Гузика. До того ж, саме влітку 2009 року відзначав свій ювілей Одеський дошкільний заклад №113 для глухих і слабочуючих дітей, який очолює відомий сурдопедагог Н.А.Болдирева.
Для зустрічі з цими цікавими особистостями і знайомства з навчальними закладами, якими вони керують, і було заплановано цей семінар.
Щоправда, у ході підготовки внесено корективи до цих планів. Оскільки авторська школа Гузика, як і більшість навчальних закладів, влітку не функціонує, була досягнута домовленість з її керівником про проведення дводенного майстер¬класу на базі ОРЦ “Одіссей”.
До цих основних питань додалися й інші, не менш важливі. Нечуючі науковці - співпрацівники і аспіранти лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України, підготували для своїх колег цікаві тренінги і лекції з актуальних сурдопедагогічних питань. Отримали свої завдання з підготовки виступів та інформацій інші члени ОНП - учителі та вихователі з різних шкіл України.
Зрозуміло, що одній людині не під силу організувати такий великий захід. До організаційного комітету семінару увійшли: Н.М.Каменська - президент ОНП, Н.А.Зборовська - віце-президент Об`єднання, М.О.Завойчинський - директор ОРЦ “Одіссей”, О.В.Бабін - голова Одеської організації глухих. Потрібно було передбачити все до найменших дрібниць не тільки у навчальній частині семінару, а й дозвіллєві заходи, екскурсії тощо. Суттєву допомогу в організації семінару надали члени правління ОНП і його активісти: М.Ю.Лаврик, Н.Б.Адамюк, Г.М.Воробель, О.В.Володін, Д.І.Березова, С.М.Шевченко, І.Д.Стомаченко, М.І.Лашкевич та багато інших.
Спільними зусиллями була здійснена велика підготовча робота, яка дозволила зібрати в “Одіссеї” 59 педагогів з різних шкіл України, а також нашу колегу з Італії Ольгу Матвєєву. Програма семінару була насичена цікавими лекціями, доповідями, практичними заняттями, тренінгами, екскурсіями.
Його тема звучала досить актуально: “Інноваційні педагогічні технології як основа для творчого застосування у навчально-виховному процесі спеціальних шкіл для дітей з порушеннями слуху”.
Перший день проминув у організаційних клопотах. Завдяки чіткій роботі працівників бази на чолі з директором М.О.Завойчинським і його заступником Л.В.Гончаровою, практично без значних проблем, здійснено розселення учасників семінару і забезпечення їх харчуванням. До речі, Михайло Олександрович, разом з головою обласної організації УТОГ О.В.Бабіним та перекладачем Л.О.Лаврентієвою, рано-вранці зустрів на Одеському залізничному вокзалі велику групу учасників семінару з Києва, Хмельницького і Запоріжжя, оперативно вирішив питання їх перевезення до Затоки і далі, до пізнього вечора, особисто займався питаннями розселення і забезпечення всім необхідним тих, хто приїхав пізніше з інших міст. Не відставали від свого директора й інші працівники “Одіссею”, які швидко і якісно вирішували численні питання і цього дня, і протягом інших днів проведення семінару.
15 липня правління ОНП провело організаційні збори, на яких було здійснено реєстрацію учасників семінару, забезпечення їх літературою і необхідними робочими матеріалами, інформування про порядок роботи і заходи, які мають відбутися.
Цього ж дня пройшов “Вечір знайомств”, який провів культорганізатор А.О.Василенко. У веселій, невимушеній атмосфері учасники семінару мали нагоду познайомитись зі своїми “сусідами” - працівниками Чернівецького УВП глухих, які заїхали в “Одіссей” того ж дня великою групою, а також з працівниками інших підприємств Товариства і ветеранами, які відпочивали поодинці.
Наступного дня відбулося офіційне відкриття заходу. Як і годиться, зала була прикрашена Емблемою ОНП і лозунгом з привітанням учасників семінару. Над оздобленням залу добре попрацювали М.Ю.Поплавко, О.С.Пітя, М.І.Лашкевич, О.І.Думінець, О.Б.Богуш та інші. Розпочалася урочистість з виконання Гімну Об`єднання, з яким виступили вчителі Криворізької спецшколи - Світлана і Андрій Патерило.
Всі з хвилюванням чекали на зустріч з Миколою Петровичем Гузиком - кандидатом педагогічних наук, членом-кореспондентом АПН України, директором Авторської школи-комплексу у м.Южному Одеської області. До речі, за рейтинговою системою ЮНЕСКО у 1994 році цю унікальну школу занесено до списку найкращих у Європі.
У своєму виступі Микола Петрович, перш за все, детально висвітлив зміст свого новаторського підходу до навчання, особливо наголосивши на глибоких духовних засадах, покладених у його основу. Як він підкреслив, філософські підвалини його авторської методики засновані на кращих надбаннях педагогіки минулого і на мудрих поглядах українського народу на навчання і виховання підростаючого покоління.
Микола Петрович розповів про втілення на практиці нової дидактико-методичної системи під назвою “Комбінована система організації навчально-виховного процесу”. Суть її полягає в запровадженні різнорівневого навчання на основі вільного вибору учнями навчально-розвивальних програм для реалізації власних задатків таланту. Система М.П.Гузика дає змогу дітям засвоїти базові курси з навчальних предметів й індивідуально розвиватися, виконуючи диференційовані, індивідуальні та персональні навчально-виховні програми.
Микола Петрович чітко виклав особливості структури уроків за його авторською методикою, розповів про роботу своєї школи-комплексу, яка включає у себе три школи: академічну, мистецьку і спортивну, що працюють за окремими навчально-виховними програмами і в єдиному організаційному режимі. Якщо дитина має талант до фізико-математичних наук, то вона навчається в академічній школі і там їй приділяють відповідну увагу, не завантажуючи тим, до чого немає в неї здібностей. Учень, який захоплюється музикою, живописом чи хореографією, найбільше часу проводить у школі мистецтв, хоча також засвоює знання з шкільної програми крізь призму свого мистецького таланту. Навчання дітей індивідуальне як за змістом, так і за технологією. Всі учні школи мають міцні знання з основ наук, професійно розвиваються у тих галузях, до яких мають найбільший хист, добре фізично та духовно розвинені.
Директор авторської школи акцентував увагу на тому, що його учні мають можливість заробляти власним талантом гроші і для школи, і для себе. Наприклад, у цьому унікальному навчальному закладі не існує перерви як такої, а під час неї кожен займається своєю улюбленою справою: учень з академічної школи може попрохати учня-скрипаля зіграти щось, і це буде не безкоштовно (1 хвилина - 1 грн.). У той же час учень-художник влаштовує виставку своїх картин, юний поет читає вірші і т.п.
У школі-комплексі навчається 1200 дітей. Кожний тип школи очолюють заступники директора. Проте, за словами самого М.П.Гузика, керівництво йде “знизу”, тобто вирішують учні: кожна дитина є для себе керівником, вона знає свій розклад, навчальне навантаження і сама обирає для себе навчальну програму, знає суму балів за виконану роботу. При школі також існує коледж, у якому діти навчаються певний термін, а потім вступають до ВНЗ відразу на 3-ій курс.
Випускники школи М.П.Гузика відомі як в Україні, так і за її межами. Директор стверджує, що всі вони знайшли свій шлях відповідно до свого таланту і продовжують працювати, навчаючи інших, за його системою. Багато випускників цієї школи повернулися до неї в якості педагогів для продовження і удосконалення роботи за системою свого наставника.
Цікаво було ознайомитись і придбати науково¬методичний посібник доньки і послідовниці Миколи Петровича - Надії Гузик під назвою “Десять ключових компетентностей, які обслуговують особистість та її природничий талант: реалізація в умовах навчання”. До речі, найактивніші слухачі майстер-класу М.П.Гузика отримали такі посібники у подарунок.
На жаль, обмеженість місця на газетних шпальтах не дозволяє детально розповісти про все, що дізналися слухачі семінару під час майстер-класу Гузика. Та й важко передати словами майстерність Миколи Петровича у викладенні найскладніших тем і понять, його ораторське мистецтво і чіткість викладення думок. Як підкреслювали досвідчені перекладачі жестової мови Н.В.Іванюшева і О.І.Трикін, працювати під час цих виступів їм було напрочуд легко і цікаво.
Ознайомившись з теоретичними засадами педагогічної системи М.П.Гузика, члени ОНП висловили побажання побувати в його школі під час навчального процесу і побачити практичне застосування його вчення на практиці. Правління ОНП внесло цю пропозицію до резолюції семінару.
Як повідомлялось у минулому номері газети, нещодавно відзначив свій ювілей Одеський дошкільний заклад №113 (про це йшла мова у замітці “Детскому саду- сказке - 50 лет”). Учасники семінару Об`єднання нечуючих педагогів мали cлушну нагоду 16 липня відвідати цей чудовий, світлий, затишний дитсадок, який очолює Надія Артемівна Болдирева. Вона провела екскурсію по своєму закладу. Слід зауважити, що Надія Артемівна не потребувала послуг перекладача жестової мови і сама супроводжувала власну розповідь чіткою жестовою і словесною мовами. До речі, у дитячому садочку працює немало нечуючих працівників.
Гостям були представлені 10 хвилинні виховні роботи з дітьми різного віку. Перше заняття було у ясельній групі, де маленькі дітки показали свої знання про роботу мами на кухні, у цікавій наочній формі (чи інакше сказати: в реальному середовищі) дізналися про правила з техніки безпеки: чи можна торкатися гарячої каструлі, брати до рук сірники й т.п.
Друге заняття було у старшій групі і стосувалось правил дорожнього руху. Безпосередньо на території садочку асфальт розкреслений білими смугами для пішоходів, на стовпах прикріплені справжнісінькі світлофори. Спостерігаючи за дітьми у таких умовах, наближених до реальних, учасники семінару й самі взяли участь у цій захоплюючій грі. Вони із задоволенням констатували, що правила безпеки руху діти знають добре і з упевненістю обігрують різні дорожні ситуації, знаючи, як необхідно себе поводити у тому чи іншому випадку.
Потім вихованці показали невеличкий концерт, де вони танцювали, співали голосом і у супроводі жестовою мовою, грали на різних музичних інструментах. Гостей приємно вразили невеличкі букетики з польових квітів, які вони отримали від дітей у подарунок. Вони теж прийшли не з пустими руками - вручили Надії Артемівні грамоти і подяки, працівникам садочка - літературу, а дітям - набори іграшок.
Програма відвідин дитячого закладу не обмежилася тільки його оглядом і концертом: Надія Артемівна запросила всіх до зали на дискусію, під час якої підняла важливі питання виховання і навчання дітей з порушеннями слуху, у розгляді яких взяли участь усі гості і працівники дитячого закладу.
Серед учасників семінару був і нечуючий учень Надії Артемівни - кандидат технічних наук, старший науковий співробітник КПІ Родіон Петрович Родін. Зустріч педагога і її колишнього учня, який сам тепер навчає талановиту молодь, була дуже зворушливою.
До речі, того ж дня частина учасників семінару і члени їх родин мали можливість побувати на екскурсії по Одесі, побачити і Приморський бульвар, і пам`ятник Дюку, і Оперний театр, і ще багато чого цікавого… Про цю екскурсію подбали працівники Одеського центру культури та дозвілля УТОГ.
У наступний день семінару, 17 липня, його учасники заслухали продовження майстер-класу М.П.Гузика, отримали детальні відповіді педагога-новатора на свої запитання і тепло попрощалися з ним, сподіваючись на нові корисні зустрічі.
У той же день були представлені доповіді співробітників та аспірантів лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України на тему “Планування роботи вчителя та вихователя”. Г.М.Воробель і Н.Б.Адамюк розповіли про особливості проведення цієї роботи у спецшколі. Також була надана детальна інформація про нормативно-законодавчі документи, якими мають користуватися педагоги у своїй діяльності.
Про досвід роботи повідомили вчитель географії з Хмельницького НВЗ Ольга Бурлака та вчитель інформатики та індивідуальної слухової роботи з Харківського НВК Олена Андрєєва.
Відбулося й обговорення питання про необхідність створення підручника з інформатики для 10 класу шкіл для дітей з порушенями слуху. З інформацією про склад робочої групи для роботи над цим підручником виступив вчитель інформатики Сімферопольської спецшколи О.В.Железняк.
А ввечері на всіх чекала чудова концертна програма, з якою завітали до “Одіссею” самодіяльні артисти Одеського центру культури та дозвілля УТОГ: Євгенія Волошина, Лілія Стіхіна, Євген Мельников і Дмитро Приходько на чолі з енергійною Галиною Гариповою. Про їх виступ можна сказати тільки одне - це був справжній фурор! Такого задоволення від концерту давно вже не отримували навіть кияни, які вже бачили чимало подібних заходів.
Справжнім сюрпризом для глядачів став вихід на сцену Діани Ковтун, яка зі своїм керівником Євгенією Волошиною тількино повернулась з Праги після тріумфальної перемоги на конкурсі найкрасивіших дівчат світу. Діана продемонструвала той номер, з яким вона перемогла у Чехії, розповіла про свої враження від конкурсу.
Навіть розважальні заходи під час семінару були не тільки для веселого настрою і відпочинку, а теж слугували тренінгом і давали можливість поділитись досвідом проведення культмасової роботи. Адже члени ОНП є не тільки педагогами відповідно до свого фаху, вони також й артвіртуози, бо працюють з дітьми і в цьому напрямі, маючи додаткові години художніх керівників та керівників гуртків образотворчого мистецтва. Свої таланти кожен член ОНП міг продемонструвати у самодіяльних концертних програмах та конкурсних змаганнях.
Особливі враження залишились після конкурсу “Містер “Одіссей-2009”, який підготував і провів досвідчений культорганізатор - працівник Культурного центру глухих Анатолій Василенко. У цьому традиційному змаганні брали участь не тільки члени ОНП, а й інші відпочиваючі. Чоловікам успішно вдалося довести, що вони є справжні містери, яким підвладні будь-які складні завдання. Нелегко довелося журі: Наталії Каменській, Ніні Зайонц, Олександру Бабіну і Жану Тарнавському. Адже на сцені колеги, яких всі знають вже не один рік, відкрили нові грані своїх талантів. Та ще й як показали себе! Рішення журі було одностайним: “Переможених немає!”, але кожен з 8 учасників (у тому числі - 6 членів ОНП) отримав своє звання у номінації: “Геркулес”, “Джентльмен”, “Аполлон”, “Симпатяга” тощо. А найголовніше звання - Містер “Одіссей-2009”, корону переможця і приз - пляшку шампанського, за сумою балів отримав педагог столичної спецшколи №6 Василь Шокота.
Продемонстрували свої таланти члени ОНП і під час розважально-ігрової програми на честь наших іменинників, яких налічувалося без малого 40 осіб! Серед них особлива шана - ювілярам. Усі вони отримали невеличкі сувеніри і привітання. Творчим подарунком для них стали художні номери і жартівливі ігри, підготовлені членами ОНП: С. та А.Патерило, О.Білановою, О.Володіним, М.Лаврик та іншими.
Погодьтесь, що перебуваючи на древній землі Білгорода-Дністровського, було б помилкою не побувати в Акерманській фортеці. Членам ОНП була надана така можливість і вони із задоволенням оглянули музей, дізнались про багату історію краю. Особливу цікавість викликала ця інформація у тих, хто викладає історію і літературу. Адже саме в Акермані відбувались важливі події минулого, його древні стіни були свідками героїчних і трагічних вчинків, слугували штабом для великих полководців і надихали на творчість видатного російського поета О.С.Пушкіна…
Наступного ранку, 19 липня, завдяки нашому невтомному господарю - директору ОРЦ “Одіссей” Михайлу Олександровичу Завойчинському, учасники семінару мали можливість відчути на собі всі труднощі, з якими стикаються справжні рибалки.
Ті, хто не полінувався встати о шостій ранку, пройшлися з великим неводом уздовж берега: жінки тягли його по суші, а чоловіки - у воді. І хоча улов наш був не зовсім вдалим: мальки та три невеликі рибини, всі отримали задоволення від самого процесу.
Рибалка дала енергійний поштовх на весь недільний день, коли знову продовжилась робота семінару.
Особливий інтерес викликав тренінг під назвою “Нова форма діяльності ОНП - фандрайзинг”, проведений першим заступником голови товариства глухих І.І.Чепчиною. Під час свого виступу вона не тільки розповіла про сучасні шляхи вирішення громадськими організаціями своїх фінансових проблем, а й акумулювала і закріпила нові знання, отримані членами ОНП під час семінару. Завдяки цьому тренінгу кожен учасник мав змогу замислитися над тим, що саме він може зробити тепер і у майбутньому для суттєвої допомоги своїм колегам і організації в цілому.
Приємно було дивитись, як члени ОНП активно брали участь у обговоренні, пропонували різні заходи і свою допомогу у вирішенні проблем. Хочеться вірити, що це будуть не тільки гарні слова, а й конкретні дії. Адже всі пропозиції, які прозвучали під час тренінгу, заслуговують на реалізацію і втілення у життя. Це стосується і розробки сайту ОНП, і видання нормативних документів для педагогів-практиків, і проведення ярмарки творчих робіт, і налагодження співробітництва з різними фондами і організаціями… Отже, тепер кожен, хто пропонував свої заходи, має потурбуватись, щоб вони стали реальністю.
На продовження теми з планування роботи вчителя і вихователя, яка розглядалась на день раніше, аспірант Інституту спеціальної педагогіки Н.Б.Адамюк провела майстер-клас з виховної роботи. Цікаво, що у ролі її вихованців виступили колеги - учасники семінару. У складі двох команд вчителі і вихователі немов повернулись у дитинство, взявши участь у рольовій грі, яка розкривала лідерські якості, давала можливість проявити ініціативу, кмітливість і вміння діяти у команді.
Цікавою була доповідь про досвід наукової роботи у вищому навчальному закладі нечуючого кандидата технічних наук, старшого наукового співробітника кафедри “Інструментальне виробництво” Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут” Родіона Петровича Родіна. Він проводить практичні заняття із чуючими студентами та є рецензентом аспірантів, які готують дисертації з технічних наук. Родіон Петрович розповів про перспективи, які відкриває наукова робота перед нечуючими спеціалістами, детально зупинився на питаннях підготовки до вступу в аспірантуру і вимогах до захисту дисертації.
З особливим хвилюванням усі слухали виступ нашої гості з Італії - О.В.Матвєєвої, сурдопедагога за фахом, яка розповіла про свій досвід роботи з нечуючими дітьми за кордоном, про використання жестової мови в умовах білінгвального навчання. З цікавістю члени ОНП дізналися від неї, що інформація про діяльність Об`єднання нечуючих педагогів є в Інтернеті і в зарубіжних ЗМІ.
На завершення основної частини семінару кожному його учаснику був вручений відповідний сертифікат.
Але на цьому робота не завершилась. Того ж дня відбулись загальні збори членів ОНП. Порядок денний включав багато питань: підбиття підсумків семінару, внесення змін до Статуту, обговорення планів подальшої роботи, прийом в члени ОНП тощо.
Приємно, що організація збільшується, а до її лав вступають все нові і нові люди, які вносять свіжі ідеї у її діяльність. Побажаємо їм успіхів у реалізації їх планів і задумів!
Далі відбулося засідання правління ОНП, на порядку денному якого були питання з конкретизації планів подальшої діяльності, розподілу ділянок роботи між членами правління і активу тощо.
Як бачите, програма семінару була досить напруженою. І хоча на відпочинок на морі, яке було зовсім поруч і манило до себе, залишалося дуже мало часу, вранці, в обідню перерву та ввечері всі прагнули використати вільний час для того, щоб побувати на пляжі. Але й там продовжувалось спілкування з колегами, обмін думками, обговорення почутого на семінарі.
А ввечері всі учасники семінару отримали це один чудовий подарунок - виступ акторів славнозвісного театру міміки та жесту “Райдуга”. Дивну справу робить море і курортний настрій - навіть ті номери, які вже бачили не раз, сприймались на сцені “Колізею” (так називається концертний майданчик ОР “Одіссей”) як щось нове і вперше побачене. Звучали гучні оплески, слова подяки і любові не тільки на адресу акторів театру, які малою кількістю (лише вп`ятьох) показали велику концертну програму, а й керівництва “Одіссею” і Одеської обласної організації УТОГ, які допомогли у проведенні семінару і створили гарні умови для праці і відпочинку його учасників.
Наступний день - день розлуки з друзями і колегами, з якими члени Об`єднання нечуючих педагогів за ці 5 днів ще більше здружилися. Пощастило тим, хто повертався до Одеси та інших міст однією великою компанією. Утім, наша розлука ненадовго! Всі вже складають нові плани, жваво обговорюючи наступні заходи - як завжди, члени ОНП будуть щокварталу виїжджати до різних спецшкіл України.
Отже, до нових зустрічей, друзі!
Н.Адамюк, Н.Зборовська, члени ОНП
РЕЗОЛЮЦІЯ
ІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару Об`єднання нечуючих педагогів на тему:“Інноваційні педагогічні технології як основа для творчого застосування у навчально-виховному процесі спеціальних шкіл для дітей з порушеннями слуху”
19 липня 2009р. смт.Затока Одеської обл., ОРЦ “Одіссей”.
В умовах сьогодення в Україні посилилася увага громадськості до проблем спеціальної освіти, виникла необхідність розробки цілеспрямованих дій державних і недержавних структур щодо створення сприятливих умов для навчання, виховання, реалізації особистісного потенціалу осіб з порушеннями слуху.
Оскільки здійснення цієї роботи нерозривно пов`язано з демократизацією суспільства, формуванням гуманного ставлення до нечуючих людей (як і інших осіб з особливими потребами), на сучасному етапі розвитку сурдопедагогіки актуальним є оновлення змісту освіти шляхом надання вирішального значення соціальному аспекту (порівняно з біологічним) феномену глухоти, розроблення та впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес, що зумовило вибір теми ІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару Об`єднання нечуючих педагогів.
У роботі семінару взяла участь 61 особа, серед яких представники НДІ спеціальної педагогіки АПН України, НДІ педагогіки АПН України, Педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, Київського політехнічного інституту, спецшкіл-інтернатів для дітей з порушеннями слуху, Українського товариства глухих та інших організацій, а також нечуючий педагог з Італії.
Семінар проводився з метою ознайомлення з сучасними інноваційними педагогічними технологіями, вивчення можливості їх впровадження у навчально-виховний процес спеціальних шкіл для глухих та слабочуючих дітей.
До Резолюції ІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару Об`єднання нечуючих педагогів, яка була одноголосно прийнята його учасниками, увійшли наступні основні напрямки, за якими передбачається здійснення подальшої діяльності ОНП:
-активізувати діяльність Об`єднання стосовно розробки силами членів ОНП (за допомогою фахівців лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України, Науково-методичного центру середньої освіти МОН України, спеціалістів товариства глухих та інших зацікавлених осіб) програмно-методичного забезпечення для дошкільних і шкільних установ з урахуванням застосування жестової мови у навчально-виховному процесі;
-створити творчі групи для розробки та рецензування навчальних програм і підручників для спецшкіл, розробки навчально-дидактичного матеріалу і відео посібників;
-видати науково-методичний посібник із розробками членів ОНП різних типів уроків для окремих класів шкіл для глухих та слабочуючих дітей;
-залучити членів ОНП до співпраці з лабораторією жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України з метою розробки проекту українського жестівника;
-провести курси з підготовки викладачів ЖМ з числа її носіїв;
-на продовження вивчення новаторської педагогічної системи М.П.Гузика ініціювати відвідування членами ОНП практичних занять у його авторській школі в м.Южному (Одеська обл.);
-під час осінніх канікул 2009 року провести дводенний семінар на тему “Шляхи реабілітації нечуючих дітей” на базі Житомирської спеціальної-загальноосвітньої школи-інтернату;
-забезпечити підготовку членами ОНП публікацій до науково-методичного збірника “Жестова мова й сучасність”.
Зазначені вище матеріали передбачають двомовний підхід у навчанні дітей з порушеннями слуху, що є актуальним інноваційним напрямком у вітчизняній сурдопедагогічній системі і ґрунтується на визнанні УЖМ нечуючих і словесної мови (в її усній та писемній формі) рівноправними засобами навчально-виховного процесу, оскільки повноцінна освіта осіб з порушеннями слуху реальна і ефективна лише в тому випадку, коли враховані всі особливості когнітивної і комунікативної діяльності глухих людей як повноцінних членів нечуючої спільноти.
Учасники семінару висловлюють щиру подяку керівництву Міжнародного фонду “Відродження”, Центральному правлінню Товариства глухих, ОРЦ “Одіссей”, Одеській обласній організації глухих, Культурному центру глухих і колективу театру міміки і жесту “Райдуга”, Одеському центру культури та дозвілля глухих, Одеському дошкільному закладу №113 для глухих і слабочуючих дітей за допомогу у проведенні семінару.
За матеріалами Архіву ГО ОНП (2009)
|