24-25 лютого 2010 року відбувся ІІ Всеукраїнський науковометодичний семінар “Науково-методичні засади впровадження української жестової мови у навчальний процесс” для керівників спецшкіл і вчителів жестової мови.
Серед організаторів семінару: Міністерство освіти і науки України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, Інститут спеціальної педагогіки АПН України, Українське товариство глухих, УкраїнськоКанадський Альянс для глухих і слабочуючих, Об’єднання нечуючих педагогів, Рада перекладачів жестової мови.
Попри всі хвилювання організаторів семінару, що через фінансові негаразди, які є зараз у навчальних закладах, мало хто з освітян зможе приїхати до Києва, актова зала Навчально-відновлювального центру глухих була заповнена, а всього для участі у семінарі зареєструвалося 202 учасники.
Це й не дивно! Адже тема семінару викликає цілком зрозумілий інтерес у спеціалістівпрактиків - тих, кому потрібно втілювати у життя заходи, передбачені наказом МОН №852 від 11 вересня 2009 року, - стосовно введення у спеціальних школах для дітей глухих та зі зниженим слухом навчального предмета “Українська жестова мова”.
Саме на запит практиків Міністерство освіти і науки України, разом з перерахованими вище науковими установами та громадськими організаціями, організувало цей семінар. І не треба думати, що це були лише доповіді і презентації! Якщо у перший день розглядалась теоретична частина: обмін думками і досвідом роботи, розгляд сучасного стану і перспектив жестової мови в Україні, інформування про зарубіжний досвід тощо, то другий день було присвячено саме практичній роботі із застосуванням жестової мови.
Відкрив семінар директор Інституту спеціальної педагогіки АПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент АПН України В.В.Засенко, який висвітлив сучасні тенденції у сурдопедагогіці і підкреслив необхідність збереження та примноження досягнень системи спеціальної освіти в Україні. Він наголосив на важливості організації семінару з впровадження жестової мови у навчальний процес спеціальних навчальних закладів і побажав успіху у його роботі.
Голова УТОГ Ю.П.Максименко у своєму виступі відзначив тривалу плідну співпрацю УТОГ з науковими педагогічними установами з питань вирішення актуальних проблем навчання і виховання нечуючих. За вагомий внесок у цю важливу справу він вручив високу нагороду УТОГ - знак “За заслуги”, В.В.Засенку і доценту кафедри сурдопедагогіки Інституту корекційної педагогіки та психології К.В.Луцко.
Юрій Петрович детально зупинився на досвіді УТОГ по підготовці перекладачів жестової мови і можливості його застосування при навчанні педагогічних працівників.
Пленарне засідання розпочалося з виступу завідувача сектору Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН Г.Ф.Лабайчук, яка висвітлила основні напрями роботи Міністерства освіти і науки у забезпеченні освіти осіб з особливими освітніми потребами, у тому числі такі, як інклюзія й інтеграція дітейінвалідів у середовище нормально чуючих ровесників. Вона підкреслила, що у цьому напрямі роботи ще багато проблем у справі забезпечення належного супроводу дитини з особливими освітніми потребами спеціалістами: сурдопедагогом, перекладачем, психологом.
За таких умов, коли такий повноцінний супровід організувати проблематично, найбільш раціонально використовувати досвід системи спеціальної освіти, яка нараховує розгалужену мережу навчальних закладів для дітей глухих та зі зниженим слухом. У пошуках шляхів поліпшення якості і змісту навчання, враховуючи зарубіжний досвід і вимоги таких важливих міжнародних документів, як Конвенція про права інвалідів, завдяки УТОГ і ОНП все частіше звучить вимога стосовно застосування жестової мови у навчальновиховному процесі спецшкіл.
Міністерство освіти і науки України відгукнулось на цю вимогу часу і видало вже згадуваний вище наказ за №852. Про те, як краще і ефективно реалізувати намічене, і йшла мова на семінарі.
У цілому під час пленарного засідання виступило понад 30 доповідачів з найрізноманітнішими доповідями і презентаціями, у яких підкреслювалась важливість жестової мови для розвитку дитини з порушеннями слуху і висвітлювались проблеми, які стають на заваді її впровадження у навчальний процес.
Особливий інтерес педагогівпрактиків викликав виступ завідувача лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України, кандидата педагогічних наук С.В.Кульбіди, яка детально розповіла про роботу, здійснену за чотири роки існування лабораторії і презентувала науковометодичні розробки, які вже сьогодні можуть застосовувати вчителі під час своєї роботи.
До речі, на семінарі було організовано презентацію і продаж 20 науковометодичних видань і 8 відеопосібників.
Для тих учасників ІІ Всеукраїнського науково-методичного семінару “Науково-методичні засади впровадження української жестової мови у навчальний процес”, хто перебував під впливом думки, що ЖМ не є повноцінним засобом навчання (якщо такі ще були), справжнім відкриттям став виступ наукового співробітника лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України Н.Б.Адамюк, яка є автором нової програми з вивчення української жестової мови.
Ще більше впевнитись у багатстві і "різнокольоровості" жестової мови мали нагоду учасники секційного засідання, яке відбулось наступного дня і розглядало зміст і специфіку проведення уроків “УЖМ” у молодших, середніх і старших класах. Це були фактично практичні уроки із розширення знань стосовно семантичних, морфологічних, синтаксичних і кінетичних особливостей жестової мови. Присутні в залі мали змогу переконатися, що рідна мова глухих має практично всі засоби для передачі цих особливостей і нічим у цьому не поступається іншим мовам світу.
Нечуючі носії і знавці жестової мови, досвідчені перекладачі УЖМ з почуттям гордості за свою мову ділилися з педагогами шкіл своїми знаннями і з радістю бачили відгук у залі. Вчителі старанно повторювали демонстровані жести, намагалися виконати запропоновані їм завдання і ретельно занотовували все, що потім знадобиться у практичній роботі.
Паралельно з цим проходило засідання секції з використання жестової мови у навчальновиховній роботі дошкільних закладів під головуванням наукового співробітника лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України О.А.Дробот. Олена Анатоліївна презентувала розроблену нею Програмукомплекс “Жестова мова” для дошкільних закладів для глухих і слабочуючих дітей.
З урахуванням специфіки навчання і виховання дітей молодшого віку педагогам було запропоновано кілька презентацій з використанням казок - учителя Київської спецшколи №9 для дітей зі зниженим слухом В.В.Стьопкіна (його відеовиступ демонструвався і на засіданні першої секції), наукового співробітника лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України Н.А.Зборовської, вихователя-методиста яселдитсадка №59 “Малятко” з Полтавської області Л.М.Сизоненко, а також інші виступи.
На завершення семінару відбувся круглий стіл з представниками МОН України з обговорення напрацьованого досвіду і наявних проблем навчання та реабілітації дітей з порушеннями слуху.
У своїх виступах як представники МОН, так і педагоги-практики дали високу оцінку роботі семінару і подякували всім, хто взяв у ньому участь.
Керівники та інші педагогічні працівники дошкільних і шкільних навчальних закладів звернулися до організаторів семінару з проханням продовжити розпочату роботу і провести найближчим часом курси для вчителів жестової мови, подбати про те, щоб якнайшвидше видати і розповсюдити навчальнометодичні, навчальнороздаткові та інші матеріали для вивчення предмету “Українська жестова мова”, навчальнометодичне забезпечення для вивчення жестової мови нечуючими дітьми тощо.
Висловлені зауваження і пропозиції знайшли своє відображення у прийнятій резолюції, яка подається нижче.
До речі, у роботі семінару взяли участь і зарубіжні гості: нечуюча працівниця Міністерства фінансів Великої Британії, наша колишня співвітчизниця - Наталія Дричак, і журналісти з м.Любліна (Польща). Вони розповіли про досвід навчання і реабілітації нечуючих у своїх країнах і з задоволенням констатували зміну на краще у ставленні українського суспільства і владних структур до нечуючих співгромадян і жестової мови.
Яскраве свідчення цього - проведення ІІ Всеукраїнського науковометодичного семінару “Науково-методичні засади впровадження української жестової мови у навчальний процес”.
РЕЗОЛЮЦІЯ
II Всеукраїнського науковометодичного семінару “Науково-методичні засади впровадження української жестової мови у навчальний процесс”, 24-25 лютого 2010 року, м.Київ
Учасники семінару,
- беручи до відома Резолюцію №3445 Генеральної Асамблеї ООН “Декларація про права інвалідів” від 9.12.1971; Конвенцію про професійну реабілітацію і зайнятість інвалідів; Резолюцію Європейського Парламенту про жестові мови від 17.06.1988; Рекомендацію Європейського Парламенту
“Послідовна політика реабілітації інвалідів” від 6.10.1992; Резолюцію 48/96 Генеральної Асамблеї ООН “Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів” від 20.12.1993; Конвенцію ООН про права інвалідів від 16.01.2006; Закон України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 12.06.2007; Закон України “Про реабілітацію інвалідів в Україні” 15.01.2009;
- заслухавши виступи учасників семінару щодо науковотеоретичних і методичних засад впровадження української жестової мови у навчальнореабілітаційний процес спеціальних загальноосвітніх закладів для дітей глухих та зі зниженим слухом;
- враховуючи основні положення, висвітлені та обговорені на секційних засіданнях та “круглому столі”, підтверджують необхідність підвищення якості освіти дітей глухих та зі зниженим слухом і підтримують у цілому запропоновані шляхи забезпечення ефективного впровадження УЖМ.
Учасники семінару звертаються з наступними пропозиціями:
до Міністерства освіти і науки України:
а) запровадити вивчення УЖМ у спеціальних дошкільних навчальних закладах для дітей глухих і зі зниженим слухом;
б) ввести предмет “УЖМ” з підготовчого, 1-12 класу для спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей глухих і зі зниженим слухом в інваріантну частину по 2 години на тиждень;
в) розробити інструкційнометодичний лист, де визначено посадові обов`язки вчителя УЖМ;
г) затвердити Положения про кабінет УЖМ у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах для дітей глухих і зі зниженим слухом;
д) відкрити спеціальність з підготовки вчителів УЖМ у вищих педагогічних навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації;
е) сприяти впровадженню УЖМ як засобу навчання і реабілітації дітей глухих та зі зниженим слухом відповідно до Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”;
до Інституту інноваційних технологій і змісту освіти:
прискорити видання і розповсюдження навчально-методичних, навчальнороздаткових та інших матеріалів для вивчення предмету “УЖМ”: Програмукомплекс “УЖМ” для підготовчого, 1-12 класів для дітей глухих і зі зниженим слухом (автор - Н.Б.Адамюк), білінгвальну програму з жестової мови для дошкільних закладів компенсуючого типу 1-4 років навчання (автор - О.А.Дробот), навчальнометодичне забезпечення для вивчення “УЖМ” нечуючими дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку (автори - О.А.Дробот, Н.А.Зборовська);
до Центрального правління УТОГ:
спільно з Інститутом спеціальної педагогіки НАПН України завершити обговорення, відповідне доопрацювання та затвердження (прийняття) “Концепції жестової мови в Україні”;
до Інституту спеціальної педагогіки НАПН України:
а) розробити і подати до Міністерства освіти і науки України критерії визначення фахового рівня вчителя УЖМ спеціальних навчальних закладів;
б) розробити систему заходів щодо підвищення кваліфікації вчителів жестової мови;
в) розробити комплекс програм для Системи підготовки перекладачів жестової мови в Українському товаристві глухих;
г) опублікувати матеріали Всеукраїнського науковометодичного семінару у збірнику наукових праць “Жестова мова й сучасність” (№5);
до регіональних управлінь освіти і науки, адміністрацій спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкілінтернатів) для дітей глухих та зі зниженим слухом:
а) залучати до викладання УЖМ учителів з числа нечуючих як носіїв жестової мови;
б) при атестації вчителя УЖМ залучати в якості членів комісії носіїв ЖМ;
в) сприяти співпраці педагогічних працівників шкіл, у тому числі практичних психологів, з науковцями Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, з метою забезпечення якісного психологопедагогічного супроводу навчальнореабілітаційного процесу;
до правління Об`єднання нечуючих педагогів (ОНП):
сприяти ефективному добору високопрофесійних кадрів для викладання предмета “УЖМ” у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах для дітей глухих та зі зниженим слухом.
За матеріалами Архіву ГО ОНП
|