Четвер, 21.11.2024, 11:26
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Інформація ОНП [139]
Законодавство [73]
Сурдопедагогіка [115]
Освіта глухих [192]
Освіта України [57]
Освіта за кордоном [21]
Медицина [15]
Консультація [18]
Країна глухих [80]
Адміністратор сайту [8]
Пошук
Вхід на сайт
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

hit counter
ОБ'ЄДНАННЯ НЕЧУЮЧИХ ПЕДАГОГІВ
Головна » 2014 » Лютий » 13 » Високі цифрові технології для навчання та реабілітації інвалідів зі слуху
15:33
Високі цифрові технології для навчання та реабілітації інвалідів зі слуху
В останні роки у більшості розвинених країн, завдяки комп'ютерним та цифровим FМ-технологіям, з'явилась реальна можливість для створення і виробництва сучасних сурдотехнічних пристроїв і слухових апаратів. Сучасні прилади мають більш досконалі акустичні, експлуатаційні якості і зовнішній вигляд. Вони забезпечують інвалідам зі слуху реальну можливість ефективної інтеграції в суспільство - можливість навчатись разом з нормально чуючими людьми та отримувати допрофесійну і професійну підготовку.
Враховуючи численні звернення до Фонду соціального захисту інвалідів та його відділень від спеціальних закладів освіти для дітей-інвалідів зі слуху щодо гострої потреби в сучасних сурдотехнічних засобах і слухових апаратах, а також з метою створення сприятливих умов для забезпечення допрофесійної та соціальної реабілітації учнів, Фондом розроблена "Програма допрофесійної та соціальної реабілітації дітей-інвалідів зі слуху шляхом впровадження сучасного сурдологічного обладнання на 2003-2006 роки” (далі Програма).
У Програмі враховано рекомендації Інституту спеціальної педагогіки АПН України, Інституту корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету ім.М.П.Драгоманова, спеціальних закладів освіти для дітей-інвалідів зі слуху. Основним завданням Програми є удосконалення, осучаснення навчальних методик засобами сурдотехніки нового покоління для забезпечення максимально високого розвитку здібностей дітей-інвалідів, що є важливою умовою їх повноцінної інтеграції в суспільство.
В межах реалізації зазначеної Програми в 2003-2004 рр. у більшості спеціальних шкіл-інтернатів для глухих та слабочуючих дітей України Науково-виробничим підприємством "ВАБОС” було встановлено понад 200 спеціальних сурдотехнічних комплектів "РАДІОКЛАС” 127/120, СРТ-10 (FМ, КІК) і більш ніж 4000 найсучасніших програмованих потужних слухових апаратів та слухових апаратів з радіо-FМ-приймачем, як вітчизняного, так і імпортного виробництва фірми "ВегпаТоп” (Швейцарія).
Спеціальний сурдотехнічний комплект "РАДІОКЛАС” призначений для проведення колективних та індивідуальних навчально-виховних і освітніх занять у школах-інтернатах, технікумах та профтехучилищах, а також у дитсадках. Він може використовуватися для корекційних і слухомовленнєвих занять, допрофесійної й професійної підготовки, для занять ритмічною гімнастикою, спортом, екскурсій та інших заходів.
Спеціальний сурдотехнічний комплект "РАДІОКЛАС” розроблений як багатофункціональний комплект, має модульну основу й складається з: 6 цифрових програмованих слухових апаратів фірми Веrnafon, (Швейцарія) Аudioflex АF 127 М з вбудованим FМ-приймачем, 6 апаратів Аudioflex АF 120 (з індивідуальним пультом дистанційного керування RDС-11), мікрофону з FМ-передавачем АF-127, а також модернізованого, слухомовленнєвого тренажера СРТ-10 з вбудованим FМ-приймачем і колективним індукційним контуром (КІК), розміщеним по периметру приміщення.
Комплект забезпечує наступні режими роботи:
-проведення колективних занять із використанням FМ-передавача та слухових апаратів типу АF 127 FМ у режимі "FМ” ("Радіо”), "FМ-М” ("Радіо-Мікрофон”) та ін.;
-проведення колективних занять і заходів з використанням FМ-передавача та слухових апаратів АF 127 в режимі "FМ-М” ("Радіо-Мікрофон”), АF 120 у режимі "М” (Мікрофон);
-проведення колективних занять із використанням FМ-передавача, слухових апаратів типу АF 127 FМ у режимі "FМ” ("Радіо”) або "FМ-М” ("Радіо-Мікрофон”), АF 120 у режимі "Т” ("Телефон”) і тренажера СРТ-10 (РМ, КІК) з вбудованим РМ-приймачем та колективним індукційним контуром (КІК);
-проведення індивідуальних колекційних занять із використанням СРТ-10, дротових мікрофонів, головних телефонів і вібратора.
Проведені в 2003-2005 рр. заходи покращили матеріально-технічне і методичне забезпечення спеціальних закладів, підвищили якість і ефективність навчально-виховної роботи, соціальної і допрофесійної реабілітації осіб з порушенням слуху та глухотою. Про це, зокрема, свідчать отримані Фондом та НВП "ВАБОС” листи, у яких дирекція, вчителі-сурдопедагоги, батьки учнів шкіл-інтернатів виражають подяку за встановлене сучасне сурдотехнічне обладнання і слухові апарати, а також виступи учасників Третього освітнього семінару "СУЧАСНІ СУРДОТЕХНІЧНІ ЗАСОБИ РЕАБІЛІТАЦІЇ Й НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ВАДАМИ СЛУХУ ТА МОВЛЕННЯ”, їх відгуки та зміст резолюції, прийнятої на семінарі.
Зазначений семінар проходив 21-23 квітня 2005 року в школі-інтернаті №6 м.Києва для глухих дітей та в НВЦ УТОГ, за ініціативою Головного управління освіти і науки Київської міської держадміністрації та НВП "ВАБОС”. В організації семінару взяли участь: Головне управління освіти і науки Київської міської держадміністрації, Київське міське відділення Фонду соціального захисту інвалідів, Інститут корекційної педагогіки та психології НПУ ім.М.П.Драгоманова, Інститут спеціальної педагогіки АПН України, Науково-виробниче підприємство "ВАБОС”, школа-інтернат №6 м.Києва, фірма ВЕRNAFON (Швейцарія).
Учасники семінару були докладно поінформовані про стан та хід виконання Державної Програми Фонду соціального захисту інвалідів, про вітчизняні сурдотехнічні засоби та слухові апарати, а також про стан кохлеарної імплантації в Україні.
Значний інтерес фахівців викликав новий, розробленій НВП "ВАБОС”, слухомовленнєвий комплекс ПОЛІФОНАТОР ВІДЕО +СА/FМ, призначений для проведення індивідуальних і фронтальних занять по розвитку слуху і корекції мовлення, контролю стану слуху, вибору типу, режиму і настроювання слухового апарата.
Комплекс забезпечує можливість проводити настроювання слухових апаратів, в тому числі поставлених нами раніше в складі комплекту "РАДІОКЛАС” програмованих слухових апаратів типу АF 120, АF 127 FМ та інших, в спеціальних дошкільних установах, у школах-інтернатах, технікумах та інститутах, а також для корекційних занять у логопедичних і сурдологопедичних кабінетах, різних реабілітаційних центрах для дітей з розумовими і фізичними недоліками.
При проведенні індивідуальних і фронтальних корекційних занять на ПОЛІФОНАТОРІ ВІДЕО+СА/FМ фахівець (сурдопедагог) може використовувати звукову, тактильну і візуальну стимуляцію. Завдяки цьому комплекс забезпечує як педагогові, так і учневі оптимальні умови для розвитку слухового сприйняття, удосконалю¬вання вимови, а також пам'яті і розумового розвитку як у слабочуючих та глухих дітей, починаючи з раннього віку, так і у нормальночуючих.
Програмна частина (програмне забезпечення) комплексу - це пакет програм, що включає в себе спеціально підготовлений набір навчальних, розвиваючих і корекційних програм "Живий звук”, призначених для формування усного мовлення дітей і дорослих, що мають порушення слуху, звуковимови, включаючи заїкуватість, а також дітей з недоліками розумового розвитку. За допомогою програмного забезпечення "ОАSІS” фахівець може оперативно оцінити стан слуху дитини і вчасно скорегувати настройки слухового апарата.
При підборі та настроюванні програмованих і цифрових слухових апаратів фахівець (сурдопедагог) у залежності від збереженого частотного і динамічного діапазонів залишкового слуху дитини (згідно результатів аудіометричного обстеження - аудіограми, або результатів оперативної оцінки стану слуху за допомогою програми "ОАSIS”) здійснює оптимальну періодичну установку режимів роботи слухового апарата.
Комплекс складається із слухомовленнєвого тренажера ПФ-03 і візуалізатора звуків, що включає комп'ютер із програмним забезпеченням "Живий звук” і спеціальної програми "ОАSIS” для контролю стану слуху дитини, підбора і настроювання слухових апаратів; інтерфейсних пристроїв і комплекту програмованих та цифрових слухових апаратів.
До складу комплексу входять також методичні та інші інструктивні матеріали і рекомендації.
Застосування універсального слухомовленнєвого комплексу ПОЛІФОНАТОР ВІДЕО+СА/FМ дозволить значно підвищити якість і ефективність навчання та слухомовленнєвої роботи і використання сучасних слухових апаратів в умовах функціонування спеціальних навчальних закладів для слабочуючих і глухих дітей, а також реабілітаційних центрів для інвалідів зі слуху і дітей з дефектами вимови.
В доповідях та дискусіях учасники семінару відзначили як досягнення в Україні розробку та реалізацію Фондом соціального захисту інвалідів "Програми допрофесійноїта соціальної реабілітації дітей-інвалідів зі слуху шляхом впровадження сучасного сурдотехнічного обладнання на 2003-2006 роки” та випуск вітчизняних сурдотехнічних засобів, слухових апаратів виробництва НВП "ВАБОС” спільно з іншими виробниками, зокрема, з фірмою ВЕRNAFON (Швейцарія), включення їх у практику роботи спеціальних освітніх закладів.
Разом з цим було вказано, що на даний час ще не вирішено питання подальшого виділення коштів на продовження виконання "Програми ...” в 2005-2006 рр., а також на фінансування витратна обслуговування вже встановленого в школах-інтернатах сурдотехнічного обладнання та слухових апаратів, на проведення їх післягарантійного ремонту, придбання джерел живлення для слухових апаратів, періодичного виготовлення внутрішньовушних вкладок, пов'язаного з віковими змінами вуха та зношуваністю вкладок, а також систематичного настроювання цифрових апаратів тощо.
Слід зауважити, що в Україні на сьогоднішній день забезпеченість спеціальних закладів освіти для дітей з вадами слуху сурдотехнічним обладнанням, особливо сучасними радіо-FМ-системами, становить лише 25% від реальної потреби. В деяких спеціальних закладах освіти не встановлено жодного сурдотехнічного комплекту. Комп'ютерний програмний комплекс "Живий звук” - Поліфонатор ВІДЕО+ індивідуального компенсаторно-корекційного змісту мають лише декілька спеціальних шкіл в єдиному екземплярі. Все це також негативно позначається на результативності навчання, допрофесійній підготовці та соціальній реабілітації дітей-інвалідів зі слуху.
На підставі матеріалів доповідей та їх обговорення учасники семінару ухвалили резолюцію, в якій просили Міністерство праці та соціальної політики України, Фонд соціального захисту інвалідів продовжувати виділяти кошти на реалізацію в 2005-2006 рр. "Програми...”
Своїм зверненням до керівників обласних управлінь освіти і науки учасники семінару просили також систематично виділяти бюджетні та позабюджетні кошти, залучати кошти спонсорів, благодійних фондів для фінансування витрат на обслуговування встановленого сурдотехнічного обладнання та слухових апаратів, проведення післягарантійного ремонту, придбання джерел живлення для слухових апаратів, внутрішньовушних вкладок та періодичного настроювання цифрових апаратів тощо.
В резолюції семінару особливо було підкреслено необхідність створення та запровадження в Україні нової Державної спеціальної Програми кохлеарного протезування (штучне вухо - кохлеарний імплант), особливо це необхідно як засіб ранньої соціальної реабілітації дітей, як найбільш ефективного методу слухової та ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів зі слуху, яким через великі втрати слуху сучасні слухові апарати допомогти не в змозі. Великий соціальний та економічний ефект від застосування кохлеарної імплантації інвалідам зі слуху, повернення їх до повноцінного життя та різнобічної професійної діяльності, спонукає просити Кабінет Міністрів України, Міністерство праці та соціальної політики України, Фонд соціального захисту інвалідів, Міністерство охорони здоров'я сприяти розробці такої Державної програми на 2005-2008 рр.
Ми сподіваємось, що зазначені пункти будуть також внесені в резолюцію нашого зібрання (семінару); що вже проведені спільні заходи по впровадженню високих технологій для реабілітації інвалідів зі слуху, рекомендації, вкладені в резолюцію нашого семінару, дозволять також у далекому майбутньому значно покращити матеріально-технічне і методичне забезпечення спеціальних закладів освіти, якість і ефективність навчально-виховної роботи, соціальної і трудової реабілітації осіб з порушенням слуху та глухотою. Тільки за таких умов можливе забезпечення рівних прав інвалідів зі слуху на освіту, допрофесійну підготовку, професійне навчання, на отримання якісної середньої та вищої освіти, престижної роботи.

Овсянік В.П., генеральний директор Науково-виробничого підприємства "ВАБОС”
Мороз Б.С., доктор біологічних наук, лауреат Державної премії (ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція "Освіта та виховання нечуючих на сучасному етапі”, 7-8.Х.2005, м.Київ)


Категорія: Сурдопедагогіка | Переглядів: 1267 | Додав: Admin | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2024