Вівторок, 23.04.2024, 12:19
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Інформація ОНП [135]
Законодавство [73]
Сурдопедагогіка [115]
Освіта глухих [191]
Освіта України [57]
Освіта за кордоном [21]
Медицина [15]
Консультація [18]
Країна глухих [80]
Адміністратор сайту [8]
Пошук
Вхід на сайт
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

hit counter
ОБ'ЄДНАННЯ НЕЧУЮЧИХ ПЕДАГОГІВ
Головна » 2015 » Вересень » 9 » У Романові відзначено ювілей вітчизняної сурдопедагогіки
21:41
У Романові відзначено ювілей вітчизняної сурдопедагогіки

Суть історії полягає в тому, щоб пам’ятати та передавати наступним поколінням події, факти, дати та персоналії. У житті кожної країни відбувається безліч подій, не є винятком і Україна. Серед них є малопомітні, незначні, суттєві, а є ті, що вплинули на подальший розвиток. Одна з таких подій відбулася понад два століття тому на Житомирщині. Саме з неї і почався розвиток вітчизняної сурдопедагогіки.
27 травня у селищі міського типу Романів Житомирської області, в приміщенні районної державної адміністрації, відбувся круглий стіл на тему “Виникнення організованого навчання дітей з порушеннями слуху в Україні”. Захід був присвячений славетній даті - 210-й річниці виникнення вітчизняної сурдопедагогіки.
Круглий стіл був організований лабораторією сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України та відділом освіти Романівської районної державної адміністрації за підтримки Відділу загальної середньої та дошкільної освіти, інтернатних закладів та соціального захисту управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації та активного сприяння Житомирської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів № 2.
Для проведення круглого столу Романів був обраний не випадково. Адже саме в ньому більше двох століть тому виник перший на теренах Російської імперії спеціальний навчальний заклад для дітей з порушеннями слуху. У травні 1805 року граф польського походження Юзеф-Август Ілінський заснував у своєму маєтку “Романівський інститут глухонімих”.
Травневого ранку на круглий стіл з Житомира до Романова двома автомобілями виїхала представницька делегація. Шлях лежав не близький, майже 90 км, а це півтори години їхати нашими дорогами. Романів зустрів нас яскравим сонечком. Не очікувано, але дуже приємно було те, що перед входом до районної державної адміністрації нас зустрічали за українським звичаєм: у вишиванках та з хлібом-сіллю на рушнику.
Перед початком заходу всі учасники отримали програму та інформаційні буклети. Програма круглого столу поділялася на дві частини - пленарну та екскурсійну. Під час заходу в залі діяла тематична виставка.
Участь у круглому столі взяли 22 особи, серед них: В.М.Шевченко, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України; Л.А.Москальчук, головний спеціаліст Відділу загальної середньої та дошкільної освіти, інтернатних закладів та соціального захисту управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації; О.Г.Капінус, голова районної державної адміністрації; А.А.Мілінчук, заступник голови районної державної адміністрації; В.І.Ходюк, заступник голови районної ради; А.Л.Криворучко, начальник відділу освіти районної державної адміністрації; Т.В.Медлярська, т.в.о. завідувача методичним кабінетом відділу освіти районної державної адміністрації; А.В.Воробйова, методист методичного кабінету відділу освіти районної державної адміністрації; І.А.Скороход, завідувач районної психолого-медико-педагогічної консультації; В.С.Дем’янчук, голова Житомирської обласної організації УТОГ; М.П.Міняйло, директор комунального навчального закладу “Житомирська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І–ІІІ ступенів № 2”; Л.П.Васянович, директор комунального закладу “Березівський навчально-реабілітаційний центр” Житомирської обласної ради; Ю.О.Панасюк, директор Житомирського регіонального центру з фізичної культури і спорту інвалідів “Інваспорт” Житомирської обласної ради; О.П.Кондратюк, історик-краєзнавець, депутат Романівської районної ради; Т.В.Кучинська, вчитель історії Романівської гімназії, а також практичні психологи та соціальні педагоги Романівської гімназії та ліцею. На жаль, з різних причин не всі запрошені змогли взяти участь у заході.
Після урочистого відкриття круглого столу, відповідно до програми, розпочалася активна робота. Вона проходила у демократичному руслі, тобто мали змогу виступити навіть ті, хто не був заявлений у програмі. Приємно, що всі учасники заходу скористалися цією можливістю. Переказувати виступи кожного учасника недоцільно, тому наведемо лише деякі з них.
Так, начальник відділу освіти районної державної адміністрації А.Л.Криворучко розповіла присутнім про організацію роботи галузі та функціонування загальноосвітніх навчальних закладів. Вона зазначила, що у школах району навчається 65 дітей з різними психофізичними порушеннями, серед яких є одна слабочуюча дитина. В районі також працює психолого-медико-педагогічна консультація, а при Романівській гімназії - районний логопед.
Найбільше ж учасників заходу цікавив факт про заснування в Романові першого у Російській імперії закладу для навчання дітей з порушеннями слуху. Цей факт став відкриттям для більшості його учасників. І не лише для них, адже значна частина вітчизняних сурдопедагогів і на сьогодні вважає, що перша школа для глухонімих дітей була відкрита у Санкт-Петербурзі. Але відкриття цього навчального закладу відбулося роком пізніше.
Першу інформацію про Романівський інститут глухонімих знайшов засновник та незмінний директор Музею історії УТОГ у Києві Володимир Вікторович Скурчинський, завдяки книзі Саміна Д.К. “Самые знаменитые зодчие России” (2004), яка зберігається в Музеї. Вдалося встановити навіть автора проекту будівлі “інституту глухонімих” – це був російський архітектор, француз за походженням Жан Франсуа Томас де Томон (1760-1813).
Автором дослідження, яке розставило крапки над “і” у вітчизняній сурдопедагогіці, став В.М.Шевченко, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України.
Висновки науковця підтверджуються і даними місцевих дослідників, зокрема авторитетного і знаного у Романові та за його межами історика-краєзнавця О.П.Кондратюка, автора книг “Романів і вся Романівщина. Історичні нариси” та “Мала енциклопедія Романівщини”, який займається дослідженням роду Ілінських уже досить тривалий час.
У своєму виступі Олександр Павлович розповів про рід Ілінських, історію палацу, заснування та функціонування спеціального закладу. Він також ознайомив присутніх з тим, що у Житомирському обласному краєзнавчому музеї є окрема зала, у якій експонуються предмети з палацу Ілінських. Але виставлені далеко не всі, багато експонатів знаходиться у фондах та запасниках музею. На завершення свого виступу Олександр Павлович кожному учаснику заходу презентував власну книгу “Мала енциклопедія Романівщини”, у якій також можна знайти цікаву інформацію, що стосується теми круглого столу.
В.М.Шевченко на початку свого виступу розповів, що “виявлення такого факту про Романів під час наукового дослідження для самого стало приємною несподіванкою. У 2005 році ця інформація вперше привела мене до Романова. Було велике бажання побувати та походити тими місцями, звідки бере початок вітчизняна сурдопедагогіка. З того часу минуло довгих 10 років, впродовж яких виношував думку про увіковічнення цього історичного факту. Наразі я вдруге в Романові, гадаю не в останнє, і мої думки поступово починають втілюватися у конкретні справи”.
Надалі Володимир Миколайович продовжив розповідь Олександра Кондратюка та ознайомив присутніх зі своїм дослідженням, новою та детальнішою інформацією про історію заснування та функціонування закладу, про графа Ілінського та його палац.
Про сучасний стан навчання дітей з порушеннями слуху на Житомирщині розповіли директори спеціальних закладів - М.П.Міняйло та Л.П.Васянович. Також вони продемонстрували презентації, у яких у загальних рисах можна побачити як відбувається навчально-виховний процес з дітьми, які мають порушення слуху.
На завершення голова Житомирської обласної організації УТОГ В.С.Дем’янчук розповів про долю осіб з порушеннями слуху після закінчення ними спеціального закладу, а також про допомогу, яка надається нечуючим в організаціях та на підприємствах Українського товариства глухих.
Заслухавши виступи та переглянувши презентації, учасники круглого столу долучилися до їх обговорення. Користуючись нагодою, що на заході присутні фахівці різного рівня (науковці, управління освіти, ПМПК, методисти, директори шкіл), присутніми були підняті й інші нагальні освітні питання, на які вони отримали відповіді. У підсумку, учасниками заходу були висунуті різні пропозиції. Зокрема, Л.А.Москальчук, взявши участь в активному спілкуванні після виступів та почувши нагальні проблеми і питання, для тіснішої співпраці між відділом освіти та навчальними закладами висунула пропозицію щодо заключення між ними угод про співпрацю. Представники навчальних закладів пообіцяли донести цю пропозицію до своїх керівників.
В.М.Шевченко висунув пропозицію щодо встановлення в Романові меморіальної дошки із зазначенням факту про створення у травні 1805 року першого в Російській імперії закладу для організованого навчання дітей з порушеннями слуху та зображенням портрета його засновника - Ю.А.Ілінського, для увіковічення цієї події. Учасниками заходу пропозиція була обговорена та одностайно підтримана. Відразу були висунуті варіанти місця для встановлення меморіальної дошки та прийняте рішення звернутися до депутатів міської ради з відповідним клопотанням.
Директор комунального навчального закладу “Житомирська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів № 2” М.П.Міняйло висловив наступні пропозиції: щодо встановлення подібної меморіальної дошки на будівлі школи як найстарішому профільному закладі в області, а відповідно - правонаступниці “Романівського інституту глухонімих”, а також звернутися з клопотанням до місцевої влади щодо присвоєння Олександру Павловичу Кондратюку звання почесного громадянина смт.Романів. Висловлені пропозиції були підтримані учасниками заходу.
З огляду на такий важливий історичний факт у минулому Романова, А.А.Мілінчук запропонувала встановити в містечку також бюст або пам’ятник графу Юзефу-Августу Ілінському. Учасники заходу погодились з пропозицією, але зазначили, що для цього потрібні значні кошти.
О.П.Кондратюк висунув пропозицію відкрити в Романові філію Житомирського обласного краєзнавчого музею, у якій би експонувались усі предмети, які дійшли до нашого часу і стосуються родини Ілінських. Але оскільки директор зазначеного музею не змогла взяти участь у круглому столі, ця пропозиція була сприйнята учасниками заходу, одначе залишилася без обговорення.
Присутні на заході психологи загальноосвітніх навчальних закладів, які працюють переважно з дітьми без психофізичних порушень та не мають відповідної практики роботи з дітьми з особливими потребами, були одностайні у своїй думці. Вони висловили пропозицію до відділу освіти скеровувати їх на стажування також до спеціальних навчальних закладів області для підвищення свого професійного рівня.
На завершення першої частини круглого столу відбулася приємна подія: від Інституту спеціальної педагогіки НАПН України В.М.Шевченко вручив директорам спеціальних навчальних закладів подяки за вагомий внесок у розвиток теорії і практики вітчизняної сурдопедагогіки та з нагоди її 210-річчя, а також спеціальну літературу, розроблену науковцями лабораторії сурдопедагогіки. Після цього, перед будівлею Романівської районної державної адміністрації, учасники круглого столу зробили пам’ятне фото.
Надалі учасникам була запропонована друга частина заходу - екскурсійна. Вони відвідали районний краєзнавчий музей, у якому, окрім іншого, зберігаються експонати з палацу графа Ілінського, побували біля колишнього місця знаходження палацу та школи, штучного острова Виспа, який зберігся до цього часу, та в парку графа Ілінського. На сьогодні парк являє собою звичайний ліс, але й через понад двісті років у ньому залишилися штучні гори “Кальварії” та озеро, що нагадує про перебування тут славної родини Ілінських. Саме в колишньому парку, історичному місці, серед гарної природи, вікових дубів та чудової днини, учасники підвели підсумок роботи круглого столу.
День був досить насиченим, тому до Житомира всі поверталися втомленими, але з надзвичайно приємними враженнями та гарним настроєм.
За чудову організацію заходу та приємні враження висловлюємо щиру подяку: Л.А.Москальчук, головному спеціалісту Відділу загальної середньої та дошкільної освіти, інтернатних закладів та соціального захисту Управління освіти і науки Житомирської обласної державної адміністрації; О.Г.Капінусу, голові районної державної адміністрації; А.Л.Криворучко, начальнику відділу освіти районної державної адміністрації; А.В.Воробйовій, методисту методичного кабінету відділу освіти районної державної адміністрації та М.П.Міняйлу, директору комунального навчального закладу “Житомирська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів № 2”.

Лабораторія сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України

 

Категорія: Освіта глухих | Переглядів: 677 | Додав: Admin | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2024