30 жовтня 2012 року, безумовно,
увійде в історію спільноти глухих в Україні. Саме в цей день на засіданні
вченої ради в Інституті спеціальної педагогіки НАПН України, очолюваної директором
Інституту, членом-кореспондентом НАПН України В.В.Засенком, відбувся прилюдний
захист дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук
Галиною Миколаївною Воробель.
Галина Миколаївна - людина,
добре відома у нашому Товаристві, єдиний в Україні нечуючий керівник закладу
для дітей з порушеннями слуху.
Саме діяльність цієї унікальної
школи, створеної за її активної участі як загальноосвітній навчально-виховний
заклад, стала об'єктом дисертаційного дослідження. Його тема звучить так: "Організаційно-педагогічні
засади діяльності навчально-виховного закладу "Школа - дитячий садок” для
дітей з порушеннями слуху”.
Як підкреслювали у своїх
виступах при обговоренні члени вченої ради, у поєднанні науки і практики
полягає практична значущість проведеної Г.М.Воробель наукової роботи. Нею
теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено організаційно-педагогічні
умови інноваційної освітньої діяльності сурдопедагогічного закладу нового типу,
розроблено і впроваджено у практику модель інноваційної освітньої діяльності
школи-комплексудля нечуючих дітей.
У чому ж полягає ця новизна? У
дисертації це питання висвітлюється з наукової точки зору, за всіма правилами
академічної науки: актуальність дослідження, методи дослідження, експериментальна
база, наукова новизна, практична значущість тощо. Але не будемо вдаватися у
такі складні речі.
Якщо писати просто, то новизна
(або по науковому - інновація), полягає перш за все у створенні закладу
неінтернатного типу. Всі учні щодня бачаться з батьками, отримують повноцінне
сімейне виховання, а школа підтримує найтісніші зв'язки з родинами. До речі,
саме батьки 11 років тому звернулися до міської влади м.Хмельницький з
проханням відкрити у місті таку школу. Вони ж разом з Галиною Миколаївною
облаштовували надану під школу будівлю дитячого садочка. Вже пізніше батьки
об'єднались у Піклувальну раду, яка бере найактивнішу участь у житті й
діяльності шкільного колективу. Завдяки грантам, які вигравала школа,
здійснено її ремонт, оснащення меблями і технікою. Але, попри ці суто господарчі
турботи, йшла невпинна і наполеглива робота над розробкою "внутрішньої політики”
школи у навчанні і вихованні учнів. І тут, безумовно, левова частка праці
самої Галини Миколаївни. Свого часу вона навчалась у школі-інтернаті й на власному
життєвому досвіді знає, якживеться дитині, відірваній від батьків і родини, як
важко сприймати навчальний матеріал, якщо вчитель не володіє методиками
роботи з нечуючими учнями, не знає жестову мову глухих. І, відкриваючи свою
школу, Галина Миколаївна основну увагу приділяла саме кадрам, поставивши перед
учителями і вихователями вимогу стосовно знання жестової мови і наявності
сурдопедагогічної освіти. І в цьому їй вдалось досягти відчутних результатів.
На відміну від більшості інших директорів спецшкіл, вона дала "зелене світло”
при прийомі на роботу нечуючим педагогам. Зараз їх нараховується 10 осіб - це
найбільша кількість у порівнянні з іншими спецшколами для дітей з порушеннями
слуху в Україні. Є у штаті школи і перекладач жестової мови, а до рідної мови
глухих тут звернулися задовго до відповідного наказу Міносвіти.
Усі ці інновації вводилися з відома
і дозволу Міністерства, до кого був поданий відповідний пакет документів для здійснення
інноваційної освітньої діяльності.
Г.М.Воробель є автором нових
навчально-методичних програм та методичних рекомендацій з таких предметів як:
"Етика”, "Основи здоров'я”, "Довіра”. Галина Миколаївна сама успішно викладає
ці предмети.
Виходячи з практичного досвіду
і врахування особливостей розвитку учнів, у школі введені свої нормативи
наповнюваності в класах. Менше у класі дітей - більше уваги кожному учневі, а
отже - відчутніший педагогічний вплив і рівень успішності. У хорошій підготовці
випускників Хмельницької спецшколи до подальшого навчання у вищих навчальних
закладах упевнилися всі, хто далі працював з ними у вишах.
Під все це у дисертаційному
дослідженні підведено наукове обгрунтування, про яке доповіла у своєму виступі
Г.М.Воробель. Саме навкруг цього й точилося обговорення на вченій раді. Були
також зачитані відзиви на дисертаційну роботу, які надали науковці, навчальні
заклади та громадські організації.
Члени вченої ради і офіційні
опоненти: доктор педагогічних наук І.В.Дмитрієва і кандидат педагогічних наук
О.О.Савченко, здебільшого звертали увагу на відображення у дисертації наукової
суті практичних інновацій. Г.М.Воробель відповіла на ряд численних запитань,
які прозвучали в ході обговорення. Найлегшим з них було таке: "Чому у назві
навчального закладу на першому місці стоїть школа, а не дитячий садок?”.
Виступила також науковий
керівник Г.М.Воробель - доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник
Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, завідувач лабораторії жестової
мови С.В.Кульбіда. Саме завдяки допомозі і підтримці Світлани Вікторівни, яка
згуртувала нечуючих науковців у складі очолюваної нею лабораторії і вміло
скеровувала їхні перші кроки на теренах незнайомої їм досі наукової діяльності,
став можливим цей захист дисертації, а на часі - й захист своїх досліджень іншими
науковцями з числа осіб з порушеннями слуху.
На засіданні вченої ради на
підтримку Г.М.Воробель виступили присутні представники громадських
організацій - Українського товариства глухих та Об'єднання нечуючих педагогів.
Допомогу Г.М.Воробель у перекладі
виступів членів вченої ради і опонентів на жестову мову надавала
висококваліфікований перекладач І.А.Шаповалова.
І ось настав хвилюючий момент -
таємне голосування членів вченої ради і оголошення результатів. Після
підрахунку підсумків прозвучало: "Всі 14 голосів - за!”.
Схвильована Галина Миколаївна
приймає привітання. Вона не може стримати сліз радості, і разом з нею радіють
колеги і друзі з "групи підтримки”. Важливість і урочистість моменту розуміють
усі - вперше в Україні науковий ступінь кандидата педагогічних наук присвоєно
нечуючому педагогу!
В інших наукових галузях у
членів УТОГ є такі досягнення, а от у педагогіці ця подія відбулась уперше!
Отже, є всі підстави внести ще одне досягнення Галини Миколаївни Воробель до "Книги
рекордів УТОГ”.
Приємно, що вітчизняна
сурдопедагогіка, історія якої налічує вже понад 200 років, нарешті може
похвалитися тим, що серед її нечуючих вихованців є кандидат педагогічних наук!
|