ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 221
(в редакції постанови від 03.11.2021, № 1132)
ПОЛОЖЕННЯ
про навчально-реабілітаційний центр
Загальна частина
1. Це Положення визначає організаційні засади діяльності навчально-реабілітаційних центрів (далі — центр).
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
- змінний контингент — особи до 18 років з особливими освітніми потребами, які не здобувають освіту в центрі, але отримують у ньому реабілітаційні, психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомогу);
- учні (вихованці) — особи з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в центрі;
- учні (вихованці) із складними порушеннями розвитку — особи з особливими освітніми потребами, зумовленими складними порушеннями розвитку, в тому числі ті, які себе не обслуговують, і відповідно до індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю), які потребують індивідуального догляду та супроводу з метою здобуття освіти.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про охорону дитинства”, “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, Бюджетному кодексі України.
3. Центр є закладом загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зокрема зумовленими складними порушеннями розвитку, у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про дошкільну освіту”, “Про охорону дитинства”, “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні”, іншими актами законодавства та цим Положенням.
Центр діє на підставі установчих документів, що розробляються відповідно до Закону України “Про повну загальну середню освіту”, цього Положення, рішень засновників, прийнятих у межах їх повноважень. Установчі документи центру затверджуються засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом.
Центр є юридичною особою. Центр комунальної форми власності є бюджетною установою.
Інформація про заклад освіти відображається в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.
4. Основними завданнями центру є:
1) забезпечення здобуття учнями (вихованцями) загальної середньої освіти на одному чи кількох її рівнях та/або дошкільної (за наявності дошкільного підрозділу) освіти з урахуванням їх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів відповідно до державних стандартів;
2) створення умов для здобуття освіти учнями (вихованцями) шляхом належного кадрового, матеріально-технічного забезпечення, забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості учнів (вихованців);
3) забезпечення системного психолого-педагогічного супроводу учнів (вихованців), зокрема із складними порушеннями розвитку, з урахуванням їх стану здоров’я, індивідуальних особливостей;
4) надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги) учням (вихованцям) центру та змінному контингенту;
5) забезпечення навчання учнів (вихованців) із складними порушеннями розвитку, а також — сліпих, глухих чи сліпоглухих за допомогою найбільш прийнятних для них методів і способів спілкування в освітньому середовищі (просторі), що максимально сприяє засвоєнню знань і соціальному розвитку, використання в освітньому процесі української жестової мови, шрифту Брайля, допоміжних засобів для навчання, а також засобів альтернативної комунікації для дітей, які цього потребують, тощо;
6) викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів) способами, що є найбільш прийнятними для учнів із складними порушеннями розвитку, у тому числі шляхом адаптації/модифікації змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів), використання допоміжних засобів для навчання;
7) організація освітнього процесу, що ґрунтується на загальнолюдських цінностях, визначених Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, “Про дошкільну освіту” та “Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків”;
8) сприяння набуттю ключових компетентностей учнями (вихованцями);
9) забезпечення здійснення реабілітаційних заходів для учнів (вихованців) центру, а також для змінного контингенту;
10) формування компетентностей для подальшого самостійного життя та соціалізації учнів (вихованців);
11) сприяння всебічному розвитку учнів (вихованців);
12) надання консультацій батькам (іншим законним представникам) учнів (вихованців) з метою забезпечення їх активної участі в освітньому процесі та соціалізації учнів (вихованців) і змінного контингенту.
5. Центр повинен мати кількість класів та дошкільних груп (за наявності дошкільного підрозділу) для учнів (вихованців) із складними порушеннями розвитку не менше половини від загальної кількості класів та дошкільних груп, а також:
- мати реабілітаційне відділення, матеріально-технічна база якого відповідає особливостям контингенту учнів (вихованців) та напряму (профілю) діяльності центру;
- мати кабінети з обладнанням та засобами для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до особливостей контингенту учнів (вихованців) та напряму (профілю) діяльності центру;
- створювати групи подовженого дня для виконання освітньої програми центру;
- використовувати систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів відповідно до Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів, затвердженого наказом МОН від 02.11.2020 р. № 1353.
6. Центр має право:
1) проводити для педагогічних працівників закладів освіти, інклюзивно-ресурсних центрів, батьків (інших законних представників) семінари, тренінги, стажування, заходи з підвищення професійної майстерності тощо;
2) створювати можливості для проходження практики здобувачами фахової передвищої та вищої освіти відповідних спеціальностей;
3) забезпечувати навчання для осіб з особливими освітніми потребами, які не мають складних порушень розвитку, шляхом створення окремих класів.
Профіль, структура та строки навчання у центрі
7. За рішенням засновника (уповноваженого ним органу) центри залежно від особливостей контингенту учнів (вихованців) та напряму (профілю) їх діяльності створюються для осіб, які мають:
1) порушення слуху в поєднанні з іншими порушеннями;
2) порушення зору в поєднанні з іншими порушеннями, та осіб із сліпоглухотою;
3) порушення інтелектуального розвитку в поєднанні з іншими порушеннями;
4) тяжкі порушення опорно-рухового апарату в поєднанні з іншими порушеннями та потребують індивідуального догляду та супроводу.
За рішенням засновника (уповноваженого ним органу) центр може створюватися як багатопрофільний, що поєднує кілька напрямів (профілів) діяльності.
8. У центрі, створеному відповідно до пункту 7 цього Положення, залежно від особливостей контингенту учнів (вихованців) та напряму (профілю) його діяльності для осіб, які мають:
- порушення слуху в поєднанні з іншими порушеннями, повинні діяти класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з глухотою в поєднанні з іншими порушеннями та класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з порушення слуху в поєднанні з іншими порушеннями;
- порушення зору в поєднанні з іншими порушеннями, та осіб із сліпоглухотою, повинні діяти класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) сліпих в поєднанні з іншими порушеннями, класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з порушенням зору в поєднанні з іншими порушеннями та класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) із сліпоглухотою;
- порушення інтелектуального розвитку в поєднанні з іншими порушеннями, повинні діяти класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з інтелектуальними порушеннями в поєднанні з іншими порушеннями;
- тяжкі порушення опорно-рухового апарату в поєднанні з іншими порушеннями і потребують індивідуального догляду та супроводу, повинні діяти класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з порушеннями опорно-рухового апарату в поєднанні з іншими порушеннями.
У багатопрофільному центрі, створеному відповідно до пункту 7 цього Положення, залежно від напрямів (профілів) діяльності можуть діяти класи (дошкільні групи) для дітей:
- з глухотою в поєднанні з іншими порушеннями;
- з сліпотою в поєднанні з іншими порушеннями;
- з інтелектуальними порушеннями в поєднанні з іншими порушеннями;
- з порушеннями опорно-рухового апарату в поєднанні з іншими порушеннями.
9. У центрі за погодженням із засновником або уповноваженим ним (ними) органом для учнів (вихованців), які не мають складних порушень розвитку, можуть створюватися класи (дошкільні групи):
- у центрах для осіб, які мають порушення слуху в поєднанні з іншими порушеннями, — класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з глухотою, класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) із зниженим слухом;
- у центрах для осіб, які мають порушення зору в поєднанні з іншими порушеннями, та осіб із сліпоглухотою — класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) із сліпотою та класи для учнів (вихованців) з порушеннями зору;
- у центрах для осіб, які мають порушення інтелектуального розвитку в поєднанні з іншими порушеннями, — класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з інтелектуальними порушеннями;
- у центрах для осіб, які мають тяжкі порушення опорно-рухового апарату у поєднанні з іншими порушеннями і потребують індивідуального догляду та супроводу, — класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) з порушеннями опорно-рухового апарату;
- у багатопрофільних центрах — класи (дошкільні групи) для учнів (вихованців) із порушеннями зору, слуху, інтелектуального розвитку, опорно-рухового апарату (крім легких порушень).
Організація діяльності класів (дошкільних груп) для учнів (вихованців), які не мають складних порушень розвитку, здійснюється відповідно до Положення про спеціальну школу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 р. № 221.
10. Кількість дошкільних груп (за наявності дошкільного підрозділу) та класів затверджується наказом директора центру за погодженням із засновником або уповноваженим ним органом.
11. Центр може мати у своєму складі:
- дошкільний підрозділ;
- пансіон;
- інші структурні підрозділи.
Директор центру може ініціювати перед засновником або уповноваженим ним (ними) органом питання щодо створення або ліквідації структурних підрозділів.
Структурний підрозділ діє відповідно до установчих документів центру та на підставі положення про нього, затвердженого директором центру.
Центр може мати у своєму складі філії, що створюються для забезпечення здобуття освіти особами із складними порушеннями розвитку. Філії не мають статусу юридичної особи та діють на підставі положення, розробленого на основі Типового положення про філію закладу освіти, затвердженого наказом МОН від 06.12.2017 р. № 1568.
12. Організація діяльності дошкільного підрозділу здійснюється відповідно до законодавства, установчих документів центру та на підставі положення про нього, затвердженого директором, за умови наявності матеріально-технічної, навчально-методичної бази, педагогічних кадрів та з урахуванням особливостей контингенту дітей.
13. Гранична наповнюваність класів для учнів із складними порушеннями розвитку становить шість осіб.
Гранична наповнюваність дошкільних груп (за наявності дошкільного підрозділу) для дітей із складними порушеннями розвитку відповідає Закону України “Про дошкільну освіту” та нормативам, встановленим наказом МОН від 20.02.2002 р. № 128.
Гранична наповнюваність дошкільних груп (за наявності дошкільного підрозділу) та класів для осіб з особливими освітніми потребами, які не мають складних порушень розвитку, встановлюється відповідно до Положення про спеціальну школу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 р. № 221.
14. Клас або дошкільна група (за наявності дошкільного підрозділу) відкривається за умови наявності не менше чотирьох учнів (вихованців) очної (денної) форми здобуття освіти. Допускається перевищення граничної наповнюваності класу чи дошкільної групи (за наявності дошкільного підрозділу) не більш як на одну особу.
15. До одного класу центру можуть зараховуватися учні різного віку за умови, якщо їх різниця у віці становить не більше двох років. Для учнів початкових класів можуть бути утворені з’єднані класи початкової школи (класи-комплекти), які діють відповідно до Положення про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи, затвердженого наказом МОН від 05.08.2016 р. № 944.
16. Для виконання освітньої програми, у тому числі її корекційно-розвиткового складника, отримання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги) у центрі створюються групи подовженого дня для учнів одного або різного років навчання з урахуванням особливостей розвитку, гранична наповнюваність яких відповідає наповнюваності класів.
Для надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги) в центрі можуть створюватися міжкласні групи.
17. Поділ класів на групи для вивчення окремих предметів у центрі здійснюється згідно з нормативами, встановленими наказом МОН від 20.02.2002 р. № 128.
18. Центр забезпечує здобуття повної загальної середньої освіти на одному або на кількох рівнях освіти із загальним строком навчання 13 років:
- початкова освіта — 1—4 класи;
- базова середня освіта — 5—11 класи;
- профільна середня освіта — 12 і 13 класи.
Вихованці, що були зараховані до дошкільного підрозділу (за наявності дошкільного підрозділу), можуть здобувати в ньому дошкільну освіту до семи (восьми) років.
Управління центром
19. Управління центром у межах повноважень, визначених законодавством та його установчими документами, здійснюють:
- засновник (засновники);
- директор центру;
- колегіальний орган управління;
- колегіальний орган громадського самоврядування;
- інші органи, передбачені законодавством, та/або його установчими документами.
20. Керівництво центром здійснює його директор. Кваліфікаційні вимоги до директора центру та порядок його обрання (призначення) визначаються Законом України “Про повну загальну середню освіту”. Додаткові кваліфікаційні вимоги до директора центру можуть визначатися установчими документами центру.
Директор центру обирається, призначається на посаду та звільняється із займаної посади відповідно до законодавства та умов укладеного трудового договору.
Повноваження директора центру визначаються законодавством і установчими документами центру.
Директор центру повинен виконувати обов’язки, покладені на нього законодавством, засновником (засновниками), установчими документами центру, колективним договором (у разі наявності), його строковим трудовим договором.
21. Колегіальним органом управління центром є педагогічна рада, повноваження якої визначаються Законом України “Про повну загальну середню освіту” і установчими документами центру.
Педагогічна рада схвалює стратегію розвитку центру та річний план роботи, освітню (освітні) програму (програми), зміни до неї (них) та оцінює результати її (їх) виконання, правила внутрішнього розпорядку, розглядає інші питання, віднесені законодавством та/або установчими документами центру до її повноважень.
22. У центрі можуть утворюватися та діяти органи самоврядування працівників центру, органи учнівського самоврядування, органи батьківського самоврядування, інші органи громадського самоврядування учасників освітнього процесу та піклувальна рада, повноваження, засади формування та діяльності яких визначаються законодавством та установчими документами центру. Органи громадського самоврядування та піклувальна рада мають право брати участь в управлінні центром у порядку та межах, визначених Законами України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту” та його установчими документами.
Вищим колегіальним органом громадського самоврядування центру є загальні збори (конференція) колективу центру, що скликаються не менше одного разу на рік та формуються з уповноважених представників усіх учасників освітнього процесу (їх органів самоврядування — за наявності) у порядку, визначеному законодавством та установчими документами центру.
Зарахування до центру та організація його діяльності
23. Зарахування учнів (вихованців) до центру, переведення до іншого закладу освіти та відрахування з центру здійснюється відповідно до Порядку зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, їх відрахування, переведення до іншого закладу освіти, затвердженого наказом МОН від 1 серпня 2018 р. № 831.
У разі наявності у центрі пансіону умови проживання та утримання учнів повинні відповідати порядку проживання та утримання учнів у пансіонах закладів освіти, затвердженому Кабінетом Міністрів України.
Класи (групи) формуються з урахуванням наявних порушень розвитку учнів (вихованців) та з дотриманням граничної наповнюваності, визначеної цим Положенням.
Учні (вихованці) відповідно до наявних порушень їх розвитку розподіляються між класами (групами) наказом директора центру на навчальний рік.
24. Структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою центру в межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо.
Тривалість канікул протягом навчального року не може становити менше 30 календарних днів.
25. Директор центру визначає режим роботи центру відповідно до особливостей організації освітнього процесу з урахуванням психофізичних особливостей учнів (вихованців), вимог санітарного законодавства, забезпечення реалізації корекційно-розвиткового складника освітньої програми, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги).
Директор організовує роботу з персональними даними учнів (вихованців) та змінного контингенту у центрі та визначає працівника, відповідального за внесення інформації до системи автоматизованої роботи інклюзивно-ресурсних центрів, відповідно до наказу МОН від 02.11.2020 р. № 1353.
26. Розклад уроків, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять і реабілітаційних заходів складається з дотриманням педагогічних вимог та вимог санітарного законодавства з урахуванням індивідуальних особливостей учнів (вихованців), затверджується директором центру і не може призводити до перевантаження учнів (вихованців).
Для дітей дошкільного віку (за наявності дошкільного підрозділу) максимально допустима кількість занять у першій половині дня в молодшій та середній групах не перевищує двох, у старшій — трьох занять. У різновікових групах тривалість занять необхідно диференціювати, орієнтуючись на вік кожної дитини. Під час занять необхідно проводити комплекс вправ з рухової активності. Тривалість перерв між заняттями для дітей дошкільного віку повинна становити не менше 10 хвилин.
27. Тривалість уроків у 1 класі становить 35 хвилин, у 2—4 класах — 40 хвилин, у 5—11 (13) класах — 45 хвилин. Періодичність проведення перерв під час уроків (комплекс вправ з рухової активності) та тривалість перерв між уроками схвалюється педагогічною радою відповідно до особливостей організації освітнього процесу та харчування.
Тривалість занять для дітей дошкільного віку (за наявності дошкільного підрозділу) визначається залежно від складності порушень з урахуванням нормативів, встановлених наказом МОН від 20.04.2015 р. № 446, та триває: для дітей віком від одного до
трьох років — не більше 10 хвилин; для дітей, що здобувають дошкільну освіту у молодшій групі, — не більше 15 хвилин; у середній — 20 хвилин; у старшій — 25 хвилин.
28. Батьки (інші законні представники) учнів можуть обирати форму здобуття освіти відповідно до індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
Організація навчання за індивідуальною формою здобуття освіти (педагогічним патронажем) здійснюється відповідно до Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН від 12.01.2016 р. № 8.
Організація навчання за дистанційною формою здобуття освіти у центрі здійснюється відповідно до Положення про дистанційне навчання, затвердженого наказом МОН від 25.04.2013 р. № 466, з урахуванням особливих освітніх потреб, психофізичних особливостей та стану здоров’я учнів.
У разі здобуття освіти за індивідуальною чи дистанційною формою центр забезпечує створення умов для отримання учнями психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги) та участі учнів у заходах центру.
29. Учні (вихованці) центру забезпечуються медичним обслуговуванням медичними працівниками у порядку, визначеному законодавством, зокрема за згодою одного з батьків (іншого законного представника) учня (вихованця).
Заклади охорони здоров’я за місцем розташування центру з урахуванням особливостей контингенту учнів (вихованців) та напряму (профілю) діяльності центру разом з органами управління освітою та органами охорони здоров’я забезпечують проведення щороку моніторингу стану їх здоров’я, здійснення лікувально-профілактичних заходів відповідно до Порядку здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2021 р. № 31.
Педагогічні працівники центру зобов’язані володіти навичками з надання домедичної допомоги особам відповідно до професійного стандарту, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 23 грудня 2020 р.
№ 2736.
30. Медичні працівники центру зобов’язані надавати учням (вихованцям) центру та змінному контингенту, які перебувають у невідкладному стані, медичну допомогу відповідно до Порядку здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.2021 р. № 31.
31. Відповідальність за організацію харчування, додержання вимог санітарного законодавства, законодавства щодо безпечності та якості харчових продуктів покладається на засновника (засновників) та директора центру. Харчування центру здійснюється відповідно до норм та порядку організації харчування учнів (вихованців), визначених законодавством.
Харчування у центрах організовується з перервами 3,5—4 години між прийомами їжі:
- п’ятиразове (сніданок, другий сніданок, обід, підвечірок, вечеря) ― для учнів, які проживають у пансіоні;
- триразове (другий сніданок, обід, підвечірок) — для учнів, які навчаються у центрі та перебувають у групі подовженого дня.
За потреби відповідно до структури навчального дня та за погодженням із засновником (засновниками) директор центру може встановити для учнів, які навчаються у центрі та перебувають у групі подовженого дня, інший режим харчування, зокрема чотириразовий (другий сніданок, обід, підвечірок, вечеря) із забезпеченням перерв між прийомами їжі не більше трьох — чотирьох годин.
Для вихованців дошкільних груп (у разі наявності дошкільного підрозділу) режим харчування встановлюється згідно з вимогами до організації харчування вихованців закладів дошкільної освіти та установчими документами центру.
У комунальних центрах харчування учнів (вихованців) здійснюється за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів.
32. Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу у класах для учнів із складними порушеннями розвитку забезпечує асистент вчителя та/або асистент вихователя групи подовженого дня, педагогічне навантаження яких на одну ставку становить 25 годин на тиждень.
Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для вихованців дошкільних груп (за наявності дошкільного підрозділу) забезпечує асистент вихователя, педагогічне навантаження якого на одну ставку становить 25 годин на тиждень.
В освітньому процесі соціальні потреби учнів (вихованців) та змінного контингенту може задовольняти асистент учня (дитини) — соціальний робітник, один із батьків (інших законних представників) учня (дитини) або уповноважена ними особа.
Засновник забезпечує підвезення учнів до центрів (місця навчання) та у зворотному напрямку (до місця проживання) відповідно до законодавства, у тому числі Законів України “Про повну загальну середню освіту” та “Про освіту”.
Організація освітнього процесу
33. Освітній процес у центрі спрямовується на розвиток особистості учня (вихованця) шляхом формування та застосування його компетентностей для подальшого самостійного життя, має корекційну, розвивальну, виховну та реабілітаційну спрямованість.
34. Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється на принципах забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання та протидії насильству за ознакою статі з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку учнів (вихованців), їх особливих освітніх потреб.
35. Освітній процес для учнів у центрі організовується за такими циклами відповідно до рівнів освіти:
- перший цикл початкової освіти — адаптаційно-ігровий (перший і другий рік навчання);
- другий цикл початкової освіти — основний (третій і четвертий рік навчання);
- перший цикл базової середньої освіти — адаптаційний (п’ятий і шостий рік навчання);
- другий цикл базової середньої освіти — базове предметне навчання (7—11 роки навчання);
- перший цикл профільної середньої освіти — профільно-адаптаційний (12 рік навчання);
- другий цикл профільної середньої освіти — профільний (13 рік навчання).
Домашні завдання учням на першому циклі початкової освіти (1 і 2 класи) відсутні. Письмові домашні завдання на другому циклі початкової освіти (3 і 4 класи) не є обов’язковими для виконання учнями.
Домашні завдання у 5—13 класах можуть задаватися учням з урахуванням особливостей їх психофізичного розвитку. Зміст, обсяг і форма виконання домашніх завдань визначаються педагогічними працівниками.
36. Центр для забезпечення здобуття загальної середньої освіти розробляє та використовує освітню програму. За наявності дошкільного підрозділу освітня програма центру повинна передбачати виконання державного стандарту дошкільної освіти.
Освітня програма центру може бути розроблена на основі відповідної типової освітньої програми або освітніх програм, розроблених суб’єктами освітньої діяльності, науковими установами, фізичними чи юридичними особами і затверджених відповідно до законодавства.
Рішення про використання центром освітньої програми, розробленої на основі типової освітньої програми або іншої освітньої програми, приймається педагогічною радою центру.
Не можуть бути затверджені та використовуватися освітні програми, що не передбачають досягнення учнями результатів навчання, визначених державними стандартами.
37. Освітня програма центру в обов’язковому порядку повинна містити корекційно-розвитковий та виховний складники, що враховують специфіку розвитку та потреби учнів.
Спрямування здобуття учнями профільної середньої освіти визначається освітньою програмою центру.
38. На основі визначеного в освітній програмі центру навчального плану педагогічна рада погоджує, а директор затверджує річний навчальний план (один або кілька), в якому конкретизується перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів), обов’язкових для вивчення, вибіркових (за вибором) освітніх компонентів, зокрема навчальних предметів (інтегрованих курсів), та кількість навчальних годин на тиждень (та/або кількість годин на навчальний рік).
39. У центрі повинно бути забезпечено викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів) способами, що є найбільш прийнятними для учнів із складними порушеннями розвитку відповідного віку, у тому числі шляхом адаптації/модифікації змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів).
40. Навчання учнів (вихованців) із складними порушеннями повинно здійснюватися за допомогою найбільш прийнятних для них методів і способів спілкування в освітньому середовищі (просторі) та максимально сприяти засвоєнню знань і соціальному розвитку, формування компететностей для подальшого самостійного життя.
Для учнів (вихованців) глухих, сліпих чи сліпоглухих забезпечується використання в освітньому процесі української жестової мови, шрифту Брайля або інших методів і способів, які забезпечують формування компететностей для подальшого самостійного життя.
Для учнів (вихованців) із розладами аутичного спектра використовуються засоби альтернативної комунікації та інші методи і способи, які забезпечують формування необхідних компетентностей для подальшого самостійного життя, розвитку комунікативних навичок.
41. Психологічне забезпечення освітнього процесу в центрі здійснюється практичними психологами, соціально-педагогічний патронаж — соціальними педагогами.
42. У центрі реалізується індивідуальна освітня траєкторія кожного учня (вихованця), що передбачає обов’язкове складення для кожного учня (вихованця) індивідуальної програми розвитку.
Індивідуальна програма розвитку для учнів складається на підставі висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого інклюзивно-ресурсним центром.
Індивідуальна програма розвитку для учнів повинна містити загальну інформацію про учня, інформацію про особливості та динаміку розвитку, особливості засвоєння освітньої програми (її окремих освітніх компонентів), потребу в індивідуальному навчальному плані, потребу в адаптації/модифікації змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів), перелік психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги), яких потребує учень.
У разі відвідування учнем реабілітаційної установи індивідуальна програма розвитку узгоджується з індивідуальним комплексним планом реабілітації (абілітації) в такій установі.
Індивідуальна програма розвитку для вихованців (за наявності дошкільного підрозділу) повинна містити: загальну інформацію про вихованця, інформацію про особливості та динаміку розвитку, особливості засвоєння освітньої програми, перелік психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та реабілітаційних послуг (допомоги), яких потребує вихованець.
Індивідуальна програма розвитку затверджується директором центру, схвалюється педагогічною радою та підписується одним з батьків (іншим законним представником) учня (вихованця).
43. У разі коли учень не може досягти результатів навчання, визначених освітньою програмою центру, за заявою одного з батьків (інших законних представників) учня центром розробляється індивідуальний навчальний план, що визначає відмінну послідовність, форму і темп засвоєння освітніх компонентів освітньої програми.
Індивідуальний навчальний план розробляється педагогічними працівниками центру у взаємодії з одним з батьків (іншим законним представником), схвалюється педагогічною радою центру, затверджується директором та підписується одним з батьків (іншим законним представником) учня.
Індивідуальний навчальний план повинен забезпечувати засвоєння учнем відповідної освітньої програми центру із збереженням корекційно-розвиткового складника та передбачати його участь у заходах центру.
44. У центрі створюються групи подовженого дня з метою:
- виконання освітньої програми центру, що містить корекційно-розвитковий та виховний складники;
- організації навчальної, виховної та пізнавальної діяльності учнів;
- забезпечення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги);
- забезпечення реабілітаційних послуг (допомоги);
- надання кваліфікованої допомоги учням у підготовці до уроків і виконанні домашніх завдань;
- формування в учнів ключових компетентностей, необхідних для подальшого самостійного життя;
- забезпечення виконання індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану (за наявності);
- організації дозвілля учнів.
45. Освітній процес у групах подовженого дня організовується з урахуванням освітньої програми центру вихователями.
46. У центрі повинні бути створені умови для організації денного відпочинку (сну) в групі подовженого дня для учнів першого класу та інших учнів, які цього потребують.
47. Режим роботи групи подовженого дня та організація освітнього процесу в ній повинні відповідати державним санітарним нормам.
Режим роботи групи подовженого дня центру повинен передбачати:
- психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття;
- реабілітаційні заходи;
- виконання домашніх завдань (за наявності);
- організацію прийому їжі тривалістю не менш як 30 хвилин;
- прогулянки на відкритому повітрі;
- проведення виховних та культурно-просвітницьких заходів;
- проведення спортивно-оздоровчих занять;
- денний відпочинок (сон) для учнів першого класу та учнів, які цього потребують.
48. Учні центру можуть перебувати в групі подовженого дня не більше шести годин на день.
На підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника) уповноваженим ним особам дозволяється забирати учнів у будь-який час. Для таких учнів повинно бути забезпечено надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять) і реабілітаційних послуг (заходів) з метою виконання індивідуальної програми розвитку та індивідуальної програми реабілітації.
49. Виховний процес є невід’ємною складовою освітнього процесу в центрі і ґрунтується на принципах, визначених Законами України “Про освіту”, “Про дошкільну освіту” та “Про повну загальну середню освіту”.
50. У центрі спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу створюється безпечне освітнє середовище відповідно до Законів України “Про освіту”, “Про повну загальну середню освіту”, єдність навчання, виховання і розвитку учнів.
Для забезпечення всебічного розвитку учнів (вихованців) з урахуванням їх індивідуальних особливостей створюються відповідно до законодавства гуртки за інтересами, спортивні секції, залучаються заклади позашкільної освіти.
51. Виховання здійснюється педагогічними працівниками, у тому числі вихователями, відповідно до освітньої програми, режиму роботи центру та спрямовується на всебічний розвиток учня (вихованця).
52. У центрі здійснюється психолого-педагогічний супровід кожного учня (вихованця). З цією метою педагогічні та медичні працівники здійснюють спостереження за учнями (вихованцями). Результати спостережень обговорюються на засіданнях психолого-педагогічного консиліуму з метою уточнення змісту, форм і методів навчання, застосування індивідуального підходу до учня (вихованця).
53. Психолого-педагогічний консиліум є консультативно-дорадчим органом центру, утворюється директором центру та діє на підставі установчих документів центру.
До складу психолого-педагогічного консиліуму входять директор центру або його заступник (голова), який відповідає за організацію освітнього процесу, медичний працівник, який входить до штату центру або закладу охорони здоров’я за напрямом (профілем) діяльності центру, вчителі, які здобули вищу освіту за спеціальностями “Спеціальна освіта” (для осіб, які здобували вищу освіту до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266 “Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти”, за спеціальностями “Дефектологія”, “Корекційна освіта (за нозологіями)”), інші педагогічні працівники центру. До роботи психолого-педагогічного консиліуму можуть бути залучені інші фахівці. На першому засіданні психолого-педагогічного консиліуму обирається секретар консиліуму.
54. Основними функціями психолого-педагогічного консиліуму є:
1) забезпечення психолого-педагогічного супроводу учнів (вихованців) центру;
2) поглиблене вивчення розвитку та успіхів учнів (вихованців) в опануванні освітньої програми, виконанні індивідуальної програми розвитку та індивідуальної програми реабілітації та складення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану (за потреби);
3) проведення моніторингу динаміки розвитку учнів (вихованців) та результатів психолого-педагогічної, корекційно-розвиткової та реабілітаційної допомоги;
4) розроблення рекомендацій щодо особливостей організації освітнього процесу відповідно до особливостей психофізичного розвитку учнів (вихованців), а також визначення індивідуальної освітньої траєкторії;
5) надання консультаційної допомоги батькам (іншим законним представникам) учня (вихованця), педагогічним працівникам;
6) надання за запитом консультаційної допомоги з питань організації навчання дітей з особливими освітніми потребами, зокрема із складними порушеннями розвитку, які здобувають освіту в закладах дошкільної та загальної середньої освіти;
7) складення індивідуальної програми розвитку та надання рекомендацій змінному контингенту та консультацій їх батькам (іншим законним представникам).
55. Рішення психолого-педагогічного консиліуму фіксуються в протоколі засідання та ухвалюються більшістю голосів членів консиліуму. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови психолого-педагогічного консиліуму. Засідання психолого-педагогічного консиліуму проводяться в разі потреби, але не рідше ніж двічі на рік.
Для прийняття рішення щодо індивідуальної освітньої траєкторії учня залучаються його батьки (інші законні представники).
56. Оцінювання результатів навчання учнів центру здійснюється згідно із загальними критеріями оцінювання з урахуванням індивідуального навчального плану (за наявності). За потреби здійснюється адаптація/модифікація проведення процедур оцінювання з урахуванням особливостей учнів.
57. Оцінювання відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття освіти, вимогам державних стандартів здійснюється шляхом державної підсумкової атестації. Учні центру можуть бути звільнені від проходження атестації за заявою одного з батьків (інших законних представників) відповідно до законодавства.
Облік оцінювання результатів навчання учнів протягом навчального року ведеться у класних журналах. Результати навчання за рік зазначаються в особових справах учнів.
58. Учні, які завершили здобуття певного рівня загальної середньої освіти, отримують відповідний документ про освіту в установленому законодавством порядку.
Наступна частина 2
|