Університет "Україна” - це вищий навчальний заклад інтегрованого типу, метою якого є забезпечення рівного доступу до якісної вищої освіти всім членам суспільства, зокрема людям з інвалідністю. Супровід навчання студентів з інвалідністю - це система заходів, що мають забезпечити рівний доступ до навчання, тобто знищити або принаймні мінімізувати проблеми студентів з інвалідністю у навчанні. Основою набуття вищої освіти є державні освітні стандарти, обов'язкові для всіх студентів, незалежно від стану їх здоров'я. Тільки при такому підході до навчання людей з інвалідністю вони як професіонали надалі можуть бути конкурентоспроможними на ринку праці. Інтегрована форма навчання у ВНЗ передбачає спільне навчання студентів, які мають функціональні обмеження, з іншими студентами. Така форма навчання визнає за людьми з інвалідністю рівні права на отримання освіти і потребує здійснення політики рівних можливостей. Особливістю навчання студентів з інвалідністю в інтегрованому колективі є те, що сприймаючи їх як рівних, до них висувають такі ж вимоги з боку ВНЗ, як і до інших студентів. Компенсувати функціональні обмеження, що впливають на якість навчання студентів з інвалідністю, і надати необхідну підтримку можна тільки шляхом організації супроводу їх навчання. Супровід навчання студентів з особливими потребами здійснюється за такими напрямами: —технічний, —педагогічний, —психологічний, —медико-реабілітаційний, —фізкультурно-спортивний, —соціальний, —професійна адаптація та реабілітація. Спеціалізований технічний супровід: —має компенсувати функціональні обмеження студентів і забезпечити принцип доступності до якісної вищої освіти, —передбачає забезпечення студентів адаптивними технічними засобами та спеціальними технологіями навчання. Педагогічний супровід навчання: —передбачає оптимізацію викладання навчального матеріалу студентам з інвалідністю у максимально сприйнятній для них формі, —впровадження сучасних педагогічних технологій навчання, —забезпечення навчально-методичними матеріалами. Психологічний супровід: —з'ясування психологічних особливостей кожного студента, —зміцнення та збереження його психологічного здоров'я, —надання необхідної допомоги з адаптації в інтегроване освітнє середовище, —сприяння особистісному розвитку. Медико-реабілітаційний супровід: —спрямований на підтримку, збереження та відновлення фізичного здоров'я студентів, —невідкладна медична допомога, —консультативно-профілактична робота, —реабілітаційно-відновлювальна підтримка. Соціальний супровід навчання: —спрямований на забезпечення соціалізації студентів з особливими потребами, зокрема їх соціально-побутової, соціально-культурної та соціально-трудової адаптації, —подолання соціальної ізоляції інвалідів, —сприяння збереженню і підвищенню їх соціального статусу, —залучення до всіх сфер суспільного життя. Фізкультурно-спортивний супровід: —заохочення студентів до активних занять фізичною культурою та окремими видами спорту, до участі у змаганнях різного рівня та паралімпійському русі, —зміцнення мотивації до здорового способу життя, —поліпшення психофізичного стану студентів, —підвищення їх інтелектуальної працездатності. Професійна адаптація та реабілітація: —надання робітничої спеціальності в межах фахової підготовки, —залучення до роботи у студентських навчально-науково-виробничих підрозділах, студентському науковому товаристві, наукових гуртках, —проходження виробничої практики, —навчання у центрі розвитку кар'єри та підприємництва, —надання допомоги у працевлаштуванні. У Центрі самостійної роботи студентів з особливими потребами: —обладнано робочі місця для студентів з вадами зору, слуху, опорно-рухового апарату, —створено постійно поповнювану спеціалізовану навчальну бібліотеку, —організовано доступ до Інтернету. Діє медіатека (альтернативна бібліотека): —зібрання навчальної та художньої літератури, підручників, посібників, конспектів лекцій, довідників, методичного та ілюстративного матеріалу, які представлені у формі, адаптованій до потреб студентів з особливими потребами, —адаптована література може бути надана студентам у плоскодру-кованому вигляді, на СО-дисках чи дискетах, на аудіо-носіях. Центр самостійної роботи пропонує студентам: —навчання роботі на комп'ютері та офісній техніці; —надання доступу до офісного та адаптивного технічного обладнання для сканування навчальної літератури та її переводу в електронний вигляд, виконання самостійних практичних завдань тощо; —надання доступу до медіатеки; —надання допомоги у подоланні труднощів, що виникають під час навчання; —надання інформації щодо сучасних технологій та технічних засобів навчання студентів з інвалідністю. Центр самостійної роботи надає такі послуги: —курси комп'ютерної грамотності, —навчання користуванню адаптивними технічними засобами та офісною технікою, —навчальні заняття з використанням сучасної відеотехніки, —комп'ютеризовані робочі місця оператора ПК, юриста та перекладача. Проблеми студентів з вадами слуху у навчанні: —недостатній рівень якості середньої освіти, прогалини в знаннях і, як наслідок, проблеми адаптації до ВНЗ; —погані знання іноземної мови та комп'ютерної грамотності; —труднощі у сприйнятті лекційного навчального матеріалу; —недостатність інформаційних ресурсів і навчальних технологій для вищої школи; —проблеми спілкування, дефіцит комунікабельності, відокремленість від інтегрованого колективу; —проблеми забезпечення навчальною і методичною літературою; —завищені уявлення про свої можливості; —звичка до невимогливого, поблажливого ставлення; —низька соціальна активність; —підвищена тривожність, вразливість, емоційна нестійкість, депресивні стани. Організаційні проблеми, які необхідно вирішити: —підвищення кваліфікації викладачів інтегрованих груп; —підвищення кваліфікації сурдоперекладачів (спеціальна термінологія, розробка словників); —підготовка спеціалізованого навчально-методичного забезпечення; —розробка спеціальних педагогічних технологій роботи в інтегрованих групах вищої школи, Здобутки студентів з вадами слуху: —студентки спеціальності "Харчові технології” посіли І місце у Всеукраїнському конкурсі наукових робіт 2004 року; —золота медаль на чемпіонаті світу з греко-римської боротьби 2004 року; —срібна та бронзова медалі з греко-римської боротьби на Дефлімпійських іграх 2005 року; —команда пловчих виборола І місце, а студент спеціальності "Побутова електронна апаратура” посів І місце у змаганнях з настільного тенісу на II Всеукраїнських спортивних іграх серед студентів-інвалідів 2005 року; —призові місця на І та II конкурсах творчості "Сяйво надії” 2003 та 2004 рр.
Кольченко К.О., перший проректор з наукової роботи Відкритого Міжнародного університету розвитку людини "Україна” (ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція "Освіта та виховання нечуючих на сучасному етапі”, 7-8.Х.2005, м.Київ)
|