Резолюція "Педагогічних читань -
2004"
Всеукраїнські 5-ті ювілейні педагогічні
читання, що проходили на базі Інституту природознавства Херсонського державного
університету 14-18 червня 2004 року на тему: "Здобутки та надбання теорії
та практики навчання і виховання дітей з вадами слуху" засвідчили
доцільність такої форми спілкування усієї сурдопедагогічної громадськості та
необхідність їх продовження і надалі. В ході роботи конференції було
проаналізовано науково-теоретичні засади навчання і виховання осіб з вадами
слуху в Україні; напрями підготовки фахівців вищої кваліфікації для роботи з
дітьми з вадами слуху; проаналізовано потреби спеціальних навчальних закладів
щодо організації своєї діяльності, забезпечення нормативно-правовими
документами.
Прослухавши і обговоривши наукові доповіді та
виступи практичних працівників, учасники педагогічних читань ухвалили:
1.Схвалити практику проведення педагогічних
читань як таких, де обговорюються актуальні питання сурдопедагогічної теорії і
практики в Україні.
2.Зазначити, що НПУ імені М.П.Драгоманова в
особі кафедри сурдопедагогіки проводить координуючу роль в Україні у навчанні
та вихованні дітей з вадами слуху, в постановці та обговоренні актуальних
питань сурдопедагогічної теорії і практики.
3.Вважати, що огркомітет V ювілейних
"Педагогічних читань - 2004" досяг мети об'єднання сурдопедагогів та
громадськості України.
4.Констатувати, що V ювілейні педагогічні
читання були організовані і проведені на високому рівні в м.Херсоні. Високо
оцінити роль Інституту природознавства ХДУ та особистий внесок директора
Інституту доц. Шмалєй С.В. у проведення "Педагогічних читань
- 2004". Вищу дефектологічну освіту
у Південному регіоні України забезпечує на високому рівні Інститут
природознавства ХДУ, базуючись на кадровому та матеріальному забезпеченні,
відданості дітям з психофізичними вадами, особистісним якостям та вмілому керівництву
Інститутом природознавства ХДУ доц. Шмалєй С.В.
5.Наступні "Педагогічні читання -
2005" провести у травні-червні 2005 року у місті Києві.
6.Просити Міністерство освіти і науки
України, Інститут спеціальної педагогіки АПН України та Науково-методичний
центр середньої освіти Міністерства освіти і науки України, розробляючи
навчально-методичну літературу для спеціальних шкіл, спиратися на сучасні підходи
до визначення новітніх досягнень науки з проблеми навчання осіб з вадами слуху.
Враховуючи сучасні наукові розробки, вибудовувати парадигму навчання, що
спирається на творчо-пошукові методи здобуття знань дітьми з вадами слуху.
7.З метою забезпечення охорони життя та
здоров'я дітей просити Міністерство освіти і науки України підготувати подання
та організувати уточнення і доповнення штатного розпису у спеціальних школах
для глухих та слабочуючих дітей. Зокрема, враховуючи негативний досвід роботи з
дітьми з вадами слуху в Росії, випадки травмування дітей у нічний час у Росії,
розширити штат нічних вихователів з розрахунку на одного нічного
виховател-15-18 дітей з вадами слуху (або на 3-4 спалень). Враховуючи зміни до
Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в
Україні" відповідно статті 23 ввести додаткові посади сурдоперекладачів із
розрахунку один перекладач на клас під час навчання на уроках і на чотири класи
один перекладач на другу половину дня та підйом.
8.Індивідуальні заняття з розвитку слухового
сприймання та формування вимови є суто специфічним розділом роботи в
спеціальних закладах освіти, що забезпечує якісні показники у розвитку мовлення
і слухового сприймання дітей з вадами слуху. Учасники педагогічних читань
констатують факт, що зменшення кількості годин на ці заняття не відповідає
умовам ефективної реабілітації та компенсації порушень слуху. Керівники
спеціальних шкіл для дітей з вадами слуху України вважають за необхідне просити
Міністерство освіти і науки України, розробляючи Типові навчальні плани,
врахувати необхідність реабілітаційної роботи протягом усіх років навчання
дітей у школі (тобто до останнього класу) з розвитку слухового сприймання та
формування вимови, а, відтак, відведення не менше 18 годин на тиждень на клас
на індивідуальні заняття з розвитку слухового сприймання та формування вимови.
9.Порушити перед Міністерством освіти і науки
України питання про прискорення процесу затвердження "Положення про
спеціальну школу-інтернат для дітей з вадами слуху" у зв'язку із
необхідністю перегляду, уточнення і удосконалення діяльності спецшкіл.
10.Зміна за останні роки умов розподілу та
статусу молодого спеціаліста, зокрема, відсутність практики надання житла
молодим спеціалістам та виходячи з факту, що лише єдина в Україні кафедра
сурдопедагогіки готує фахівців для роботи з особами з вадами слуху, просити
ректора НПУ імені М.П.Драгоманова - дійсного члена АПН України, доктора
філософських наук, професора Андрущенка В.П.- та приймальну комісію розробити
додаткові умови прийому на стаціонарне та заочне відділення абітурієнтів з
регіонів України, що бажають здобути фах сурдопедагога. Це дозволить планово
проводити підготовку сурдопедагогів для спецшкіл міст і сіл України.
11.Просити Міністерство освіти і науки
України, обласні управління освіти і науки розробити рекомендації про
доцільність і актуальність роз'яснення громадським організаціям, що спецшколи є
закладами освіти, які працюють відповідно до штатного розпису, навчальним
планам та програмам. У зв'язку з цим, просимо розглянути питання про
розмежування сфери впливу громадських організацій системи УТОГ, забезпечуючи
тим самим виконання спецшколами основної своєї функції.
12.Вважати практику преваліювання жестові
мови над мовленням у навчально-виховному процесі спецшкіл в сучасних умовах
досягненнь наук сурдопедагогічного циклу науково не обгрунтованою і
експериментальне не перевіреною, що не забезпечує повну соціальну адаптацію та
інтеграцію осіб з вадами слуху у суспільство, а навпаки, виокремлює осіб з
вадами слуху в окрему неадаптовану групу.
13.Порушити перед Міністерством праці України
питання про сприяння ліцензуванню
спецшколам для дітей з вадами слуху нових професійних напрямків з метою надання
випускникам спецшкіл, які на час закінчення школи мають 19-21 рік певної
спеціальності, що надасть їм можливість після закінчення школи влитись у життя
суспільства та фінансове себе забезпечити.
14.Вважати, що проведення конкурсу
"Сурдопедагог року" є доцільним і перспективним. Просити обласні
управління освіти і науки сприяти на місцях проведенню конкурсу
"Сурдопедагог року". Кафедрі сурдопедагогіки підготувати рекомендації
Міністерству освіти і науки України про умови організації і проведення конкурсу
та розробити проект конкурсу "Сурдопедагог року".
15.Вважати, що 45-річчя кафедри
сурдопедагогіки НПУ імені М.П.Драгоманова є датою, яка стверджує позитивні
надбання України в справі різновікової реабілітації дітей з вадами слуху та
підготовці спеціалістів вищої кваліфікації до навчання і
виховання дітей.
Враховуючи значний вклад кафедри у розбудову
загальної середньої освіти, взяти участь у святкуванні 45-річного ювілею
кафедри.
16.Констатувати, що існує фактичне об'єднання
сурдопедагогів в Україні і у зв'язку з цим вважати за доцільне створення
"Асоціації сурдопедагогів та піклувальників осіб з вадами слуху в
Україні". Доручити директорам спецшкіл, завідуючим ДЗН, кафедрі сурдопедагогіки
зкоординувати роботу спеціальних закладів та підготувати пакет документів до
реєстрації благодійного фонду "Асоціація сурдопедагогів та піклувальників
осіб з вадами слуху в Україні".
17.Учасники педагогічних читань констатують,
що в Україні є непоодинокі випадки, коли територія та приміщення спецшкіл, де
навчаються діти - інваліди по слуху, передаються органами освіти на місцях та
місцевими владними структурами під забудову та оренду.
Вважати, що вивільнені приміщення можуть бути
застосовані з метою реабілітації дітей з вадами слуху. В них можуть бути:
фізкультурні зали, кімнати казок, класи розвитку слухового сприймання, класи
формування вимови, класи сенсорної реабілітації спеціально обладнаними засобами
і таке інше. Вважати практику передачі районними управліннями освіти і науки
приміщень спецшкіл і спеціальних дошкільних закладів в оренду іншим освітнім закладам та відторгнення території місцевими владними структурами неприпустимою,
недоцільною, негуманною і такою, що протирічить конвенції про права дитини та
захисту інвалідів.
18.У практиці роботи спецшкіл для дітей з
вадами слуху існують поодинокі факти впливу громадських організацій на
адміністрацію спецшкіл та ДНЗ з приводу призначені на посади сурдопедагогів
дошкільних та шкільних закладів осіб, що
самі мають порушення слуху. Передовий
педагогічний досвід та наукова думка
засвідчують у неможливість проведення особами з вадами слуху ефективної
корекційно-компенсаторної роботи з мови і мовлення, розвитку слухового
сприймання, вимови, тому що вони самі мають затримку у розвитку мови і
мовлення, вади вимови і не можуть в силу порушення слуху повністю чути дітей.
Особи з вадами слуху не завжди орієнтуються у складній екстрімальній ситуації,
у зв'язку з тим, що вони переважно реагують на стимули, пов'язані із зоровим
сприйманням. З метою вивчення можливостей нечуючих педагогів у
навчально-виховному процесі та їх ролі вважаємо за доцільне створити
експериментальний майданчик. Вважаємо, що повна передача всієї системи навчання
нечуючим педагогам може створити закритий конклав осіб з вадами слуху.
19.Порушити перед Міністерством освіти і
науки України питання про необхідність розробки додаткових документів з набуття
глухими і слабочуючими професійної
орієнтації. Вважаємо правильним надати можливість кожній школі спеціалізуватися у певній професії, коли у майбутньому
випускники 9-х класів могли б переїжджати до інших шкіл за обраним фаховим
спрямуванням. На сьогодні така організація є неможливою у зв‘язку з місцевим
фінансуванням спеціальних шкіл для дітей з вадами слуху.
20.Вважати за доцільне проведення триденних
або тижневих семінарів, майстер класів
сурдопедагогів за фахом на базі однієї із шкіл з метою підвищення кваліфікації
та ознайомлення з іноваційними технологіями навчання. Доручити кафедрі
сурдопедагогіки розробити пропозиції та графік таких семінарів, навчальні плани
та документацію для подання в Міністерство освіти та науки України.
21.Доручити кафедрі сурдопедагогіки НПУ імені
М.П.Драгоманова зкоординувати роботу спецшкіл з метою закладення коштів у
школах для забезпечення публікацій вчителів спецшкіл у науково-практичному
збірнику, а кафедрі створити редакційну колегію та організувати на виділені
кошти випуск науково-практичного збірника "Сурдопедагогіка України".
Голова оргкомітету, зав.кафедри
сурдопедагогіки, НПУ імені М.П.Драгоманова, доктор психолологічних наук,
професор Л.І.Фомічова.
Із матеріалами з
архіву бібліотеки ГО СНЮ
|