П`ятниця, 29.03.2024, 16:23
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Інформація ОНП [135]
Законодавство [73]
Сурдопедагогіка [115]
Освіта глухих [191]
Освіта України [57]
Освіта за кордоном [21]
Медицина [15]
Консультація [18]
Країна глухих [80]
Адміністратор сайту [8]
Пошук
Вхід на сайт
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

hit counter
ОБ'ЄДНАННЯ НЕЧУЮЧИХ ПЕДАГОГІВ
Головна » 2014 » Березень » 9 » Вплив засобів фізичного виховання, зокрема рухливих ігор, на корекцію психомоторної сфери глухих учнів молодших класів
17:01
Вплив засобів фізичного виховання, зокрема рухливих ігор, на корекцію психомоторної сфери глухих учнів молодших класів
Метою фізичного виховання у спеціальних закладах для глухих дітей має бути максимально можливий розвиток життєздатності дитини, корекція та розвиток таких психомоторних здібностей, як просторова орієнтація, раціональний розподіл м'язових зусиль, здатність до м'язового розслаблення, почуття часу та ритму, рухової пам'яті, швидкості рухових реакцій тощо. Відставання цих здібностей у глухих дітей в першу чергу пов'язано з вадою слуху та зниженням вестибулярної функції.
Корекція психомоторної сфери глухих дітей дозволяє покращити кінестетичний контроль, тобто вміння визначити м'язові зусилля та їх регулювання. Ці аспекти дуже важливі для соціальної й трудової адаптації дітей даної типологічної групи, а також для правильної самооцінки та самореалізації в цілому.
Практика роботи з фізичного виховання глухих дітей показала, що корекції психомоторної сфери не приділяється належної уваги. Аналіз сучасних науково-методичних робіт, які розглядають загальні питання навчання і виховання глухих дітей, показав, що частіш за все в них недостатня увага приділяється фізичному вихованню, не висвітлюються питання фізичної реабілітації й адаптації цих дітей засобами фізичної культури. Разом з тим, фізичне виховання - є одним з важливих складових корекційно-педагогічного процесу навчання і виховання даної категорії дітей.
З початком навчання глухої дитини у спеціальній школі цілком виправданою є концентрація уваги педагогів на її пізнавальному і її розвитку. Проте пізнавальні здібності (мислення, сприймання, уявлення) невірно розглядати поза контекстом рухового розвитку тому, що рухові характеристики присутні в усіх видах діяльності. Ще I.М.Сєченов вказував, що оптимізація рухової активності дітей є запорукою нормального розумового й фізичного розвитку.
Слід зазначити, що уроки фізичної культури не дозволяють компенсувати дефіцит рухової активності глухих школярів. Специфіка навчання цих дітей рухливим діям полягає у застосуванні специфічних форм мовлення, комплексному поєднанні різних засобів навчання та спрощенні словарно-граматичних форм. Виходячи з цього багато часу приділяється поясненню навчального матеріалу. Педагогічні спостереження свідчать, що під час такого роду занять основна увага вчителя зосереджується на навчанні і вдосконаленні техніки різних видів спорту.
З огляду на вищезазначене необхідно внести суттєві корективи щодо проведення фізкультурних занять з глухими дітьми та підвищення їх фізкультурно-спортивної активності й зацікавленості.
Сучасні наукові дослідження й педагогічні спостереження свідчать, що найефективнішими засобами розвитку рухових якостей, покращення психоемоційного стану дітей молодшого шкільного вікує рухливі ігри. Підчас рухливих ігор діти засвоюють життєво необхідні рухливі навички, вміння, а також розвивають морально-вольові якості. Спілкування з іншими дітьми протягом спільної ігрової діяльності
одна з необхідних умов прояву й розвитку рухливих і пізнавальних здібностей дитини. Більшість науковців сходяться на думці, що гра як структурна модель поведінки дитини, є засобом оволодіння нею навколишньої дійсності і підготовки до її перетворення.
Глуха дитина пізнає навколишній світ через гру так само, як і нормально розвинута. Разом із тим, незважаючи на важливе значення рухливих ігор у розвитку глухих дітей, у процесі їх навчання та виховання в спеціальних закладах освіти їм не приділяється належної уваги. Основними причинами цього є недостатність часу, відведеного на них під час фізкультурних заходів, майже цілковита відсутність науково-методичної літератури щодо організації та методики проведення рухливих ігор з даним контингентом дітей, а також неадаптованість традиційних рухливих ігор до психофізичних особливостей розвитку глухих.
Слід зазначити, що ігрова діяльність глухих і чуючих дітей відрізняється. Практика роботи в спеціальній школі та власні педагогічні спостереження на заняттях фізичної культури за глухими учнями молодших класів свідчать, що проведення рухливих ігор супроводжується наступними особливостями:
1.Глухі школярі мають недостатній запас рухливих ігор. їх ігрова діяльність характеризується одноманітністю протягом достатньо тривалого часу.
2.Використання добре знайомих рухливих ігор не знижує позитивної емоційної реакції на них у глухих дітей.
3.Під час гри глухі діти педантично дотримуються визначених правил.
4.Протягом ігрової діяльності у глухих учнів молодших класів спостерігається наслідування рухових дій за більш активними дітьми (дітьми-лідерами).
5.Спостерігається висока активність глухих школярів щодо виправлення помилок однокласників.
6.Рухова діяльність викликає у глухих дітей активізацію мовлення.
7.При проведені естафетних ігор глухі учні недотримуються вихідних та кінцевих положень команди. В деяких випадках має місце дуже емоційне супроводження гравця протягом виконання рухових завдань.
8.Глухі діти сприймають гру як складову навколишньої дійсності. Переживання невдалого виконання рухового завдання глухими дітьми більш емоційно виражені, порівняно з їх чуючими однолітками.
Таким чином, все вищезазначене вказує на необхідність розробки організаційно-методичного забезпечення цього процесу з урахуванням психофізичних особливостей розвитку дітей даної категорії.


Івахненко Г.А., старший викладач Гуманітарного університету "Запорізький інститут державного та муніципального управління” (ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція "Освіта та виховання нечуючих на сучасному етапі”, 7-8.Х.2005, м.Київ)


Категорія: Сурдопедагогіка | Переглядів: 823 | Додав: Admin | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2024