Субота, 18.11.2017, 09:22
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Інформація ОНП [82]
Законодавство [42]
Сурдопедагогіка [82]
Освіта глухих [147]
Освіта України [47]
Освіта за кордоном [20]
Медицина [11]
Консультація [15]
Країна глухих [60]
Адміністратор сайту [7]
Пошук
Вхід на сайт
ОБ'ЄДНАННЯ НЕЧУЮЧИХ ПЕДАГОГІВ
Головна » 2014 » Березень » 13 » Одержання вищої освіти інвалідам зі слуху. Проблеми перспективи
23:13
Одержання вищої освіти інвалідам зі слуху. Проблеми перспективи
Свою доповідь з проблеми навчання глухих людей у вищій школі я хочу розпочати з вислову К.Е.Ціолковського, що з дитинства мав порушений слух: "Глухота була моїм батогом, що гнав мене все життя. Вона віддаляла мене від людей, від шаблонового щастя, змусила мене зосередитися, віддатися своїм навіяним наукою думкам. Без неї я ніколи б не зробив і не закінчив стільки робіт”.
В Україні у вищій школі III-IV рівня акредитації на сьогоднішній день ще не створена система професійної підготовки людей з порушеннями слуху, не вироблені конкретні механізми їхнього навчання. Відкритими залишаються питання організації навчального процесу, впровадження сучасних технологій і технічних засобів навчання, підтримки й індивідуалізації професійної підготовки студентів з порушеннями слуху (спеціальні навчальні посібники, мультимедійні підручники і ін.). Все це робить навчання у вищій школі молодих людей із фізичними обмеженнями дуже складним.
Національна металургійна академія України (НМетАУ) з 2002 року займається проблемою створення сприятливих умов для отримання вищої освіти інвалідами зі слуху. В Дніпропетровській області на обліку в Українському товаристві глухих перебуває близько 4,5 тис. нечуючих. З них вищу освіту отримали тільки 5 осіб, що дорівнює 0,1%. Взагалі по Україні цей покажчик серед глухих дорівнює 0,7% (що також вкрай мало).
Першим кроком було створення та реалізація на базі НМетАУ спільної з Управлінням освіти і науки Дніпропетровської облдержадміністрації, Дніпропетровською організацією УТОГ експериментальної регіональної програми "Нехай мене почує світ”, яка була підтримана міністром освіти та науки України.
Було проведене порівняльне дослідження рівня розвитку інтелекту й ерудиції, знань з математики і фізики учнів Дніпропетровської вечірньої середньої школи для глухих і слабочуючих, а також старшокласників середньої загальноосвітньої школи. Результати дослідження показали, що більшість молодих людей з порушеннями слуху, так само, як і їхні здорові однолітки, за рівнем розвитку інтелекту здатні продовжувати освіту у ВНЗ. В той же час рівень ерудиції і знань з предметів в обсязі середньої школи у цієї категорії молоді вкрай низький.
З огляду на результати тестування, було прийняте рішення про створення в НМетАУ спеціальної групи довузівської підготовки. Ціль занять - корекція знань, розширення словникового запасу і кругозору молодих людей з порушеннями слуху.
Після року навчання на підготовчих курсах в 2003 році чотирнадцять абітурієнтів з порушеннями слуху успішно склали вступні іспити і стали студентами спецгрупи НМетАУ за фахом "Економічна кібернетика”. Ця спеціальність поєднує поглиблені знання комп'ютерних технологій, а також фундаментальну економічну підготовку. Форма навчання студентів першого набору - безвідривна від виробництва (заняття по суботах), тому що середній вік студентів 24 роки: наймолодшому 19 років, найстаршому - 33 роки.
Враховуючи позитивний досвід роботи Національної металургійної академії України з навчання інвалідів зі слуху і зору, наказом Міністерства освіти і науки України від 19.04.2004р. за №319 вперше в Україні на базі НМетАУ був створений Регіональний центр освіти інвалідів. РЦОІ займається проблемами навчання у вищій школі студентів з вадами слуху і зору. Згідно тематики даної конференції будуть розглянуті питання навчання студентів з вадами слуху.
Завдання Центра:
-соціальна інтеграція інвалідів по слуху і зору в суспільство;
-моніторинг потреби у вищій освіті серед молодих людей з фізичними обмеженнями;
-підготовка кваліфікованих фахівців, конкурентноздатних на сучасному ринку праці;
-науково-дослідна робота, розробка методик навчання інвалідів у ВНЗ і заходів їхньої соціально-психологічної адаптації;
-підготовка викладацького складу НМетАУ до роботи зі студентами-інвалідами.
Відомо про існуючу в закордонних країнах тенденцію максимального включення інвалідів у загальний потік на всіх етапах навчання. При цьому виділяються серйозні ресурси для організації системи індивідуальної підтримки людей з обмеженими можливостями. В умовах українського ВНЗ, на наш погляд, найбільш оптимальним варіантом забезпечення якісної освіти студентів-інвалідів зі слуху є створення окремих невеликих студентських груп (10-15 чол.). У такому випадку дійсно можливий індивідуальний підхід до студентів і застосування спеціальних методик їхнього навчання.
В НМетАУ студенти з порушенням слуху навчаються за спеціальностями "Економічна кібернетика” і "Технологія машинобудування”. Цей вибір спеціальностей обумовлений наступними чинниками:
-попит спеціальності на сучасному ринку праці;
-фізичні можливості інвалідів;
-побажання Українського товариства глухих, у системі якого працює ряд спеціалізованих підприємств.
Обмежений перелік спеціальностей пояснюється насамперед необхідністю відпрацьовування методик навчання інвалідів зі слуху на початковому етапі.
Наш центр освіти інвалідів займається розробкою спеціальних методик, що дозволяють ефективно навчати студентів з порушеннями слуху. В центрі працюють: сурдопедагог, сурдоперекладачі, психолог.
На кошти Фонду соціального захисту інвалідів України був обладнаний спеціальний комп'ютерний клас для роботи студентів-інвалідів. Придбане комп'ютерне обладнання допомогло значно підвищити ефективність навчання інвалідів зі слуху в академії. Спеціальний комп'ютерний клас для студентів-інвалідів працює як у першій, так і в другій половині дня. Зранку тут проводяться лекційні та практичні заняття, а після обіду, за графіком, комп'ютерний клас відкрито для самостійної роботи студентів-інвалідів.
У роботі з інвалідами зі слуху виникають специфічні труднощі через недостатньо розвинене теоретичне мислення, ускладнене вираження думок у письмовій і усній формі, часто глухі студенти і цромляться говорити. Лекції і практичні заняття проводяться за участю кваліфікованого сурдоперекладача.
Для наглядної подачі навчального матеріалу використовується мультимедійна техніка і сенсорний поліекран. У глухих студентів обмежені можливості конспектування, оскільки вони постійно повинні бачити викладача і сурдоперекладача. Враховуючи цю особливість, викладачі наперед готують короткі друковані конспекти лекцій для кожного студента. Для глухих і слабочуючих студентів були введені три додаткові спецкурси: "Розвиток і корекція зв'язного мовлення”, "Розвиток логічного мислення”, "Жестова мова”.
Важливим напрямом роботи Центру є створення мультимедійних підручників з урахуванням специфіки надбання знань інвалідами зі слуху: необхідність максимальної візуалізації та доступності навчального матеріалу, наявність словника, можливість власного контролю щодо засвоєння навчального матеріалу. Вже створено мультимедійний підручник з "Основ економічної теорії”, у стадії розробки знаходиться мультимедійний підручник з історії України. Такі підручники з різних дисциплін нададуть можливість не тільки якісного засвоєння матеріалу студентами-інвалідами, але й організації у перспективі дистанційної освіти інвалідів. Створення мультимедійних підручників для глухих та слабочуючих людей - це нова справа, тому ми проводимо моніторинги серед інвалідів зі слуху з метою виявлення необхідних вимог до цього специфічного підручника.
Міністерством освіти і науки України спеціально виділяються бюджетні місця для навчання студентів-інвалідів зі слуху у НМетАУ.
У 2005-2006 навчальному році в НМетАУ функціонують 4 спеціальних групи студентів з порушеннями слуху за спеціальністю "Економічна кібернетика” та одна за спеціальністю "Технологія машинобудування”. Всього в академії навчаються 53 студента-інваліда зі слуху. Навчання здійснюється за денною, вечірньою та заочною формами.
До завдань Регіонального центру належить не тільки забезпечення якісної професійної підготовки студентів, але й спільна робота з УТОГ, Фондом соціального захисту інвалідів з їх працевлаштування. Перші кроки в даному напрямку вже зроблені. Досягнута домовленість з керуючим Дніпропетровського обласного філіалу Укрсоцбанку про працевлаштування чотирьох студентів-інвалідів зі слуху на роботу в банк.
За чотири роки нами напрацьований певний позитивний досвід з навчання у ВНЗ студентів-інвалідів зі слуху. Ще чекають свого рішення дуже важливі проблеми, зокрема - відкриття на базі академії підготовчого відділення інтернатного типу, де молоді люди з вадами слуху зможуть отримати якісну підготовку до вступу у вищий навчальний заклад. Але, незважаючи на всі проблеми, ми впевнені в тому, що глухі люди здатні вчитися у вищому навчальному закладі і реалізувувати себе у сфері інтелектуальної праці.

Гришина О.М., директор Регіонального центру освіти інвалідів Національної металургійної академії України (ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція "Освіта та виховання нечуючих на сучасному етапі”, 7-8.Х.2005, м.Київ)

Категорія: Сурдопедагогіка | Переглядів: 977 | Додав: Admin | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2017