Понеділок, 21.08.2017, 12:57
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Інформація ОНП [74]
Законодавство [40]
Сурдопедагогіка [82]
Освіта глухих [127]
Освіта України [45]
Освіта за кордоном [19]
Медицина [9]
Консультація [15]
Країна глухих [54]
Адміністратор сайту [6]
Пошук
Вхід на сайт
ОБ'ЄДНАННЯ НЕЧУЮЧИХ ПЕДАГОГІВ
Головна » 2016 » Березень » 3 » Лабораторії жестової мови - 10 років
19:26
Лабораторії жестової мови - 10 років

“Професійність, толерантність, взаємоповага” - ці промовисті слова, що за нинішніх реалій набули особливого звучання, стали своєрідним девізом науковців лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, якій 1 березня виповнюється 10 років. Ювілей - це не тільки свято, а й привід оцінити зроблене, озирнутися на пройдений шлях, репрезентувати потенціал і здобутки.
 
Одна з наймолодших лабораторій Інституту спеціальної педагогіки НАПН України - лабораторія жестової мови, створена у 2006 році за підтримки найбільшої в Україні громадської організації - Українського товариства глухих. Вона представлена командою нечуючих і чуючих науковців, носіїв української жестової мови, зі значним досвідом практичної роботи у загальноосвітніх спеціальних закладах для глухих дітей та дітей зі зниженим слухом.
У лабораторії розгорнули науково-дослідну роботу з вивчення національної жестової мови відомі в Україні та за її межами науковці - Світлана Кульбіда, Наталія Адамюк, Олена Дробот, Наталія Зборовська, Анна Замша, Наталія Іванюшева, Ірина Чепчина, двоє з яких працюють на громадських засадах, а також здобувачі: Леся Лещенко - вчитель ЖМ у Харківській спеціальній школі для дітей зі зниженим слухом, Ольга Бурлака - вчитель географії Хмельницького навчально-реабілітаційного центру.
За десятирічну діяльність науковцями лабораторії:
- розроблено концептуальні положення і визначено статус національної жестової мови - УЖМ, обґрунтовано засади двомовного навчання нечуючих з активним використанням української словесної та української жестової мов;
- вперше в історії української сурдопедагогіки обґрунтовано і доведено доцільність вивчення УЖМ, зокрема з 2009 року започатковано введення предмета “Українська жестова мова” на основі розроблених оригінальних програм-комплексів в інваріантну складову Типових навчальних планів загальноосвітніх спеціальних шкіл для глухих дітей та дітей зі зниженим слухом, а також дошкільних закладів компенсуючого типу;
- започатковано експериментальне вивчення мовознавчих особливостей УЖМ у носіїв мови на основі структурної лінгвістики (кінетики, лексики, морфології, синтаксису), що знайде своє відображення в унікальному національному Жестівнику “Українська жестова мова”;
- видано збірник наукових праць “Жестова мова й сучасність” за спеціальністю 13.00.03 - корекційна педагогіка (7 випусків);
- організовано співпрацю з Канадським центром вивчення глухоти університету Альберти, Центральним правлінням Українського товариства глухих, Об´єднанням нечуючих педагогів, Українсько-канадським альянсом для глухих і слабочуючих, Радою перекладачів жестової мови м.Києва;
- захищено три кандидатські дисертації, дві з яких - нечуючими: Галиною Воробель та Наталією Адамюк, одну докторську дисертацію - Світланою Кульбідою; підготовлено за минулий рік ще дві кандидатські, авторами яких є Олена Дробот та Наталія Зборовська.
Науковці лабораторії спільно з представниками Центрального правління Українського товариства глухих активно розгортають міжнародну роботу, яка переважно зосереджена на налагодженні співпраці із зарубіжними школами вивчення національних жестових мов, громадськими організаціями, на участі в міжнародних освітніх програмах, стажуванні співробітників за кордоном, отриманні міжнародних грантів, участі в міжнародних конференціях, публікації наукових досягнень у закордонних виданнях, прийманні іноземних делегацій, підписанні міжнародних договорів про партнерство.
Молода наука в лабораторії розвивається завдяки впровадженню нових освітніх технологій з активним використанням жестової мови, зокрема традиційним стало проведення спільно з представниками Центрального правління Українського товариства глухих, Радою перекладачів м.Києва курсів первинної та вторинної підготовки з вивчення жестової мови на базі Навчально-відновлювального центру Українськоготовариства глухих у Пущі-Водиці.
З поміж найрезонансніших заходів лабораторії - три всеукраїнські науково-практичні семінари у Білій Церкві (2006 р.), Києві (2010 р.), Кривому Розі (2012 р.), Міжнародна науково-практична конференція у Києві (2012 р.) та ін.
Колектив лабораторії шанує минуле, самовіддано творить сьогодення, вірить в обнадійливе прийдешнє. У такого потужного наукового осередку зі славними традиціями є всі підстави для впевненості, що наступні роки й десятиліття стануть часом нових наукових здобутків і звершень.
 
С.Кульбіда, І.Чепчина

 

ДОВІДКОВА:
Лабораторія жестової мови Інституту спеціальної педагогіки АПН України – це науково-дослідний осередок вивчення проблем теорії та практики основ педагогічного, лінгвістичного, психологічного, психолінгвістичного вивчення національної жестової мови, особливостей функціонування та використання жестової мови в умовах двомовного середовища.
Як структурний підрозділ Інституту лабораторія жестової мови була заснована в 2006 році за ініціативи Українського товариства глухих.

Основні напрямки науково-дослідної діяльності лабораторії:
- обґрунтування науково-лінгвістичних засад вивчення жестової мови (збір та аналіз зразків УЖМ у нечуючих носіїв);
- розробка теоретико-методичних засад використання жестової мови у навчанні нечуючих;
- аналіз сучасних тенденцій функціонування мови жестів;
- розробка принципів відбору і структурування навчального матеріалу з курсу „Жестова мова” для спеціальних дошкільних закладів для дітей з порушеннями слуху;
- впровадження результатів наукових досліджень в практику навчання і виховання глухих та слабочуючих дітей, зокрема започаткування та видання збірника наукових праць;
- розробка нових підходів, методів роботи на курсах підвищення кваліфікації з основ вивчення жестової мови сурдопедагогами, вихователям різних ланок навчання, сурдоперекладачами;
- залучення співробітників лабораторії до викладання УЖМ як носіїв мови.

Основні здобутки лабораторії:
- проведений науково-практичний семінар "Жестова мова в системі освіти дітей з порушеннями слуху”(2006);
- на базі ЦІППО були вперше організовані і проведені двотижневі курси підвищення кваліфікації з основ вивчення української жестової мови для сурдопедагогів початкових класів та вихователів (2006); вчителів української мови та літератури загальноосвітніх спеціальних шкіл для осіб з порушеннями слуху (2007,2008);
- щорічно поповнюється відеобаза зразків УЖМ з метою лінгвістичного вивчення.

Лабораторія підтримує партнерські зв’язки і співпрацює з міжнародними й вітчизняними спорідненими організаціями:
Західно-Канадським Центром проблем глухоти при Університеті Альберта;
Українським ресурсним центром коледжу Гранта МакЮена (Канада, м.Едмонтон);
Науково-методичним центром соціально-педагогічних проблем навчання глухих і жестової мови (Росія, м.Москва);
Лабораторією з вивчення національної жестової мови Мінського державного педагогічного університету (Білорусь, м.Мінськ);
Українсько-Канадським Альянсом для глухих і слабочуючих (УКАГС) (Україна, м.Київ);
Центральним інститутом післядипломної педагогічної освіти (ЦІППО)(Україна, м.Київ);
Об’єднанням нечуючих педагогів (ОНП)(Україна, м.Київ);
Радою перекладачів (Україна, м. Київ);
Спеціальні загальноосвітні школи інтернати для дітей з порушеннями слуху.

 

Категорія: Країна глухих | Переглядів: 181 | Додав: Admin | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2017