Понеділок, 10.12.2018, 19:38
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Реєстрація | Вхід
Меню сайту
Категорії розділу
Інформація ОНП [98]
Законодавство [47]
Сурдопедагогіка [86]
Освіта глухих [158]
Освіта України [50]
Освіта за кордоном [20]
Медицина [11]
Консультація [15]
Країна глухих [62]
Адміністратор сайту [8]
Пошук
Вхід на сайт
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

hit counter
ОБ'ЄДНАННЯ НЕЧУЮЧИХ ПЕДАГОГІВ
Головна » 2018 » Червень » 3 » Як не нашкодити дітям, що мають проблеми зі слухом?
09:55
Як не нашкодити дітям, що мають проблеми зі слухом?

“Інклюзивна освіта”, “інтегрування”, “дитина з проблемами слуху і масова школа”, “інклюзивний підхід”, “якісна освіта для дітей з особливими потребами” — дискусії з цих та інших, пов’язаних з даною темою, питань сьогодні вже давно вийшли за рамки обговорення вузького кола фахівців. Вони хвилюють батьків особливих дітей, непокояться спеціалісти, аби не втратити вмить те, що напрацьовувалось не роками — десятиліттями. Не стоять осторонь і громадські інститути, адже мова йде не про метал, який за несприятливих умов ржавіє, не про дерево, яке неможливо виростити, якщо не створити для цього умов. Наша розмова про найцінніше, найдорожче від будь-яких скарбів — дітей, тим більше дітей з особливими потребами.
Народження дитини… Для кожної родини — це радість, щастя, нові плани і завдання. На жаль, у житті трапляється й так, що народження дитини приносить емоції іншого плану. Я маю на увазі народження дитини з психофізичними порушеннями, наприклад, проблемами слуху. Батьки відчувають біль, розпач, безвихідь, задають собі тисячі запитань: “Чому? Чому так сталося саме з нашою дитиною? Як жити далі?” Хто допоможе в такій ситуації? Звичайно, лікарі і працівники спеціальних навчальних закладів, які на сьогоднішній день мають необхідну матеріальну базу, спеціалістів вузького профілю, бажання допомагати, здійснювати навчальний, корекційно-розвитковий, профорієнтаційний супровід дитини від дитячого садочка до закінчення навчального закладу. Саме таку допомогу дітям з порушеннями слуху надає наш навчальний заклад — Кам’янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат. Розташована в мальовничому селі, у нашому овіяному легендами запорізькому краї, школа-інтернат виконує сьогодні надзвичайно важливу функцію державної ваги — створення найбільш ефективних умов формування особистості учня з порушеннями слуху, включення його в суспільно-корисну діяльність і соціально активне життя, забезпечує дієвий особистісний розвиток та успішну соціалізацію дітей з проблемами слуху у світі чуючих людей.
Ідеї інклюзивної освіти, які останніми роками все гучніше звучать в нашій країні, є закономірними на даному етапі розвитку нашого суспільства. Справа не тільки в економічному аспекті проблеми. Безумовно, ці процеси пов’язані насамперед зі зміною суспільної думки, переосмисленням ставлення суспільства і державної політики до людей з обмеженими можливостями здоров’я, визнанням їхніх прав на здобуття належної освіти нарівні з усіма іншими громадянами.
Питання інклюзивного навчання вже декілька років не сходять з порядку денного нашої системи освіти. Проте слід зберегти і напрацювання традиційної системи спеціальної освіти.
Комунальний заклад “Кам’янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат” Запорізької обласної ради — це школа-комплекс нового, сучасного типу. Основним завданням школи є комплексна реабілітація дітей з порушеннями слуху, адаптація їх у суспільстві чуючих на основі вдосконалення навчально-виховного процесу з навчання вимови і мовного спілкування, формування особистості учня. У нашому спеціальному навчальному закладі створено і перевірено часом комфортне освітнє середовище для дітей, що мають проблеми зі слухом. У нас підготовлені фахівці, які мають спеціальну освіту і досвід роботи з цією категорією дітей, надаються корекційні послуги, створено однорідне за складом середовище учнів з такими самими освітніми потребами тощо.
За період з 1975 року школа-інтернат дала освіту більш як 500 дітям з порушеннями слуху. Учні школи продовжують навчання у вищих навчальних закладах України, професійних коледжах і ліцеях. Сьогодні випускники очолюють та є активними членами районних та обласної організації УТОГ України, працюють на обласному телебаченні, передають свої знання та вміння учням у стінах рідного інтернату, трудяться на підприємствах, у закладах та установах нашої країни та області. По-різному склалася їхня доля, але кожен з дітей знайшов своє місце в житті.
Скептики можуть заперечити: “А як же можливості щодо спілкування, мовленнєвого та загального розвитку, ефективної соціалізації, адаптації до реалій сучасного життя?”. Можу стовідсотково довести, що у спеціальному навчальному закладі можна створити і реалізувати умови для успішної соціалізації та інтеграції слабочуючих дітей у світ чуючих людей.
1. У нашій школі, від дошкільних груп до випускників, важлива роль відводиться індивідуальним і груповим слуховим заняттям.
2. Велику увагу приділяємо урокам предметно-практичного навчання. Ці уроки (ППН) — одна з найоригінальніших і специфічних організаційних форм навчання мови в комунікативно-діяльнісній системі. Кінцева мета цих уроків — викликати потребу у словесному мовленні, цілеспрямовано ставлячи дитину в умови колективно-спільної предметно-практичної діяльності, яка організовується за допомогою мовної регуляції або вчителем, або самими учнями.
3. Пишається школа-інтернат й успіхами юних спортсменів. Шкільна баскетбольна команда є переможцем Всеукраїнської спартакіади “Повір у себе” серед спортсменів з порушеннями слуху. Серед юних баскетболістів є члени збірної області та України, а дехто і після закінчення школи рухається спортивними сходами до нових перемог. Вихованці беруть участь у спортивних змаганнях обласного і всеукраїнського значення, виборюють призові місця.
А ще школярі завзято грають у стрітбол, міні-футбол, беруть участь у різних командних першостях. Їм є на кого рівнятися. Про спортивні досягнення школярів можна говорити безмежно.
Вихованці школи входять до складу юніорської збірної команди України з баскетболу для людей з порушеннями слуху; брали участь в Дефлімпіаді–2017 у м. Самсун, Туреччина; є кандидатами та членами збірної України з баскетболу, майстрами спорту з футболу, баскетболу, срібними призерами чемпіонату Європи 2017 року в Польщі тощо.
4. Гордістю та славою школи-інтернату є єдиний у країні ансамбль танцю і пісні в жестовому виконанні “Ритм”, який у 2018 році втретє підтвердив звання “Народний художній колектив”. В ансамблі беруть участь понад вісімдесят дітей з порушеннями слуху від 5 до 19 років. За 20 років існування "Ритму" його юних артистів добре знають як у нашій країні, так і за її межами. Показником високого професіоналізму даного колективу є те, що його вихованці є учасниками і переможцями обласних, всеукраїнських та міжнародних фестивалів. Діти неодноразово отримували призові місця в таких фестивалях, як “Барви життя”, “Дніпровські зорі”, “Назустріч мрії”, “Шлях до успіху”. Вони стали лауреатами Міжнародного інтеграційного фестивалю життєтворчості “Шлях до успіху—2016”, Всеукраїнського фестивалю мистецтв “Щедрик–ведрик збирає зірочки” (м.Хмельницький, 2015 р.), володарями Гран-прі обласного фестивалю дитячої творчості “Повір у себе” 2015 року.
На Всеукраїнському фестивалі-конкурсі “Закарпатська весна” у м.Мукачево (2016 р.) наші вихованці здобули перші місця в номінації “Вокал” та “Хореографія”; колектив з 2010 до 2018 р. є переможцем 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 Міжнародного фестивалю дитячої творчості “Назустріч мрії” в номінації “оригінальний жанр”. Вихованці ансамблю є переможцями 10 Міжнародного фестивалю-конкурсу “Славянский венец” (м.Кранєво, Болгарія, 2013 р.), володарями Гран-прі Міжнародного фестивалю дитячої творчості “Алые паруса” міст Варна та Албена (Болгарія, 2013 р.), лауреатами Міжнародного фестивалю дитячо-юнацького мистецтва «Дивосвіт» у 2015 році.
Вихованці ансамблю нашої сільської школи на славній запорізькій землі виступали на одній сцені з відомими українськими артистами, а саме з такими популярними співачками, як Злата Огнєвіч, Ольга Юнакова, Сабіна, Маша Собко, створили спільні співочі проекти і презентували їх на головній концертній сцені — у столичному палаці “Україна”.
Ми пишаємося тим, що учні нашої школи часто займають призові місця, дарують собі та оточуючим гарний настрій, та найважливіше те, що, займаючись у ансамблі, учні проходять життєву школу ефективної адаптації і успішної соціалізації.
Перекреслювати такі здобутки — це було б великою помилкою. Вселяє надію і оптимізм те, що Україна підходить до вирішення питання інклюзивного навчання дітей-інвалідів еволюційним, а не революційним шляхом. Хочеться сподіватися, що до думки спеціалістів прислухається суспільство і ще до початку інтегрування учня зі зниженим слухом у навчальний заклад буде проведено підготовчу роботу з кожною такою дитиною, її батьками та педагогічним колективом школи. У цей період надзвичайно важливого значення набуває науково обґрунтована діагностика слухової функції, детальна діагностика відхилень у психічному, мовленнєвому, емоційно-вольовому та фізичному розвитку дитини зі зниженим слухом.
Можна по-різному ставитись до сказаного вище. Припускаємо, що будуть і такі, які, можливо, не скажуть, а хоча б подумають: “Бояться закриття закладу”, “Бояться залишитись без робочих місць” тощо. Та віримо, що і сьогодні, і завтра паралельно існуватимуть спеціальні і масові загальноосвітні заклади, а також школи, які впроваджують у практику інклюзивні підходи. Однак важливо, щоб такі підходи були виваженими, фахово перевіреними та вміло застосованими, щоб освіта дітей із порушеннями слуху була насправді ефективною і якісною, щоб не порушити один з головних принципів Я.А.Коменського : “Не нашкодь!”

Г.Панченко, директор КЗ “Кам’янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат” ЗОР

Категорія: Сурдопедагогіка | Переглядів: 83 | Додав: Admin | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Зробити безкоштовний сайт з uCozCopyright MyCorp © 2018